Google doporučuje: Nepřepisujte dynamické URLs

Zhruba před měsícem Google zveřejnil článek “Dynamic URLs vs Statis URLs“, který je tak trochu šokující. Myslím si, že touto publikací opravdu zmátli celou komunitu webmasterů a SEO konzultantů. Odpovídají tomu i veškeré komentáře. Google má samozřejmě trochu jiné zaměry než dává na povrch, čtěte dál.

Dynamické URL

Výhody

  • No jediná výhoda je, že Google už dokáže perfektně přečíst dynamické parametry
  • Google jako jediný je dokáže efektivně crawlovat a indexovat

Nevýhody

  • Někdy extrémě dlouhé
  • Nižší nebo žádná relevance dynamických parametrů
  • Téměř nemožné na zapamatování
  • Nepoužitelné v oblasti brandingu
  • Nižší míra prokliku (CTR)

Statické URL

Výhody

  • Vyšší míra prokliku v SERPs, emailech, fórech
  • Vyšší relevance paremetrů, v tomto případě klíčových slov
  • Lehce zapamatovatelné
  • Všechny hlavní vyhledávače s nimi nemají žádný problém

Nevýhody

  • Riziko chybného přepisu, takže uživatelé i vyhledávače mohou mít problém nalézt obsah

Google doporučuje ponechat dynamické URL

Součástí každého SEO projektu bylo vždy vytvoření „cool URLs“, takže přepsání dynamických adres na statické. Googlebot měl trochu problémy s dynamickými parametry, ale spíš se vždy přepisuje hlavně k vytvoření adresy obsahující kvalitní klíčová slova.

Nicméně, ve svém článku Google doporučuje, abychom používali dynamické URL a nepřepisovali je na statické. Samozřejmě spousta lidí tento článek interpretovalo jinak, takže to způsobilo obrovský buzz. Není se čemu divit, Google doporučuje neimplementovat přepisování URL. Je důležité se zmínit, že toto spíše radí webům, které se akorát budou spouštět, nebo jsou stále ve vývoji. Ve svém článku se zmiňují, že přepis URL může být implementovaný nesprávně a tím vést k zmatení googlebota.

Podle nich je mnohem bezpečnější podstrčit botovi dynamické URL a ať se s tím už popere on. Google chce dosáhnout toho, aby se oni přizpůsobovali nám a ne naopak. Takže, mýtus o tom, že bychom se měli vyvarovat dynamických parametrů je už pryč.

Proč ponechat dynamické URL?

Spousta nezkušených webmasterů může udělat chybu v přepisování a vést k duplicitě, nebo úplného zakázání přístupu googlebota, ano i to je možné. Toto mu samozřejmě přidělává práci a má to i vliv na výsledky vyhledávání. Poněvadž, pokud některý web se dopustí takové chyby, Google tím přichází o relevantní informace, které by jinak mohl poskytnout uživateli při vyhledávání.

Skryté záměry

Jedna věc mě opravdu zarazila. Pokud tedy Google doporučuje ponechání URL jak jsou (například: http://domena.cz/index.php?kategorie_id=4&productid=36), tak to musí znamenat jen jedno – jejich algoritmus příkládá menší, nebo téměř už žádnou hodnotu klíčovým slovům v URL.

Pokud jde o mne, myslím si, že jim nejde o těch pár webů, které mají špatně implementované přepisy, ale hlavně o jejich relevanci výsledků. Jelikož, díky přepisům jsme schopni vytvořit URL plné kvalitních klíčových slov a tím ovlivňovat výsledky (nekoukají na to z hlediska marketingu). Připadá mi, že Google stále snižuje hodnotu on-page faktorů a příkladají ještě vyšší hodnotu off-page faktorům, než kdy předtím.

Připadá mi, že si ani neuvědomují, že statické URL jsou mnohem relevantnější pro uživatele, kterému klíčová slova v URL napoví o čem daná stránka je.

Každopádně, je trochu znepokojující, že nám Google radí, abychom neimplementovali statické URLs. Troufám si tvrdit, že jejich skrytý záměr je, přimět webmastery k podílení se na eliminaci on-page SEO praktik a postupně snižovat ovlivnitelnost výsledků.

Jaký na to máte názor vy?

Komentáře (6)

guru | November 4th, 2008 @ 19:33:

samozřejmě, že text v URL nemá až takovou hodnotu pro rank v Googlu, ale je třeba taky zmínit, že nikdy neměl:) měl pouze v horších vyhledávačích (Seznam)

Miroslav Stibůrek | November 5th, 2008 @ 04:10:

Dobrá zmínka, ikdyž “nikdy” je trochu přehnané. Google je v určitých věcech samozřejmě napřed, ale musel se vyvíjet určitou cestou, takže to samé dělá Seznam, zlepšuje svůj algoritmus a problémy jaké má Seznam teď mohl mít i Google před třeba 5 lety. Prohlásit slovo “nikdy” vyžaduje dlouholeté zkušenosti v této oblasti.

guru | November 5th, 2008 @ 09:36:

onu zkušenost mám. Je naivní se domnívat, že Seznam jde “nějakou stejnou cestou jako Google.” Google postavil priority a kvality svého algoritmu již od počátku tak, jak je má do teď (pouze s mírnými úpravami).

Miroslav Stibůrek | November 5th, 2008 @ 12:08:

K těm URL bych se na to podíval z jiného úhlu. Ono je jedna věc mít URL s klíčovými slovy a pak vzít v potaz to, že skoro všichni uživatelé používají pro odkazování celé URL. Anchor text v inbound odkazech už hraje velkou roli, takže pokud implementuju na svoje stránky URL s kvalitními a relevatními klíčovými slovy a někdo na mě odkáže, tak pro mě v tu chvíli má tento link obrovský přínos. Když budu mít dynamická URL plná zbytečných parametrů bez klíčových slov, tak to pro mě má menší přinos.

Doporučuju si přečíst:
http://www.seomoz.org/article/search-ranking-factors (EN)
http://interval.cz/clanky/google-search-engine-ranking-factors-v2/ (CZ překlad)

Jakub Hejda | November 27th, 2008 @ 02:15:

Google má tím chtěl pouze sdělit, že pro něj dynamické URL už není problém, definitivně.

To, že by tímto doporučením chtěli odradit seo praktiky některých optimalizátorů, nebo spíše maximalizátorů mi přijde trochu naivní.

Mimo téma:
Máte špatně nastavený tabindex – při zadávání kontaktů do tohoto formuláře mi to skáče na hlavní navigaci…

Miroslav Stibůrek | November 27th, 2008 @ 12:10:

Ja si stojím za svým názorem – přikládá nulovou váhu klíčovým slovům v URL a tím eliminuje jeden faktor v už takzvaném ‘praSEO’. Google chce přece doručit co nejrelevantnější výsledky a to dokáže jedině, pokud bude minimalizovat ovlivnitelnost výsledků.

P.S. Díky za připomínku k tomu tabindexu, už je to opravené.

Zanechte komentář




Pravdepodobne nemate nainstalovany flash player. Stahnete si ho a nainstalujte. Adobe Flash Player