Tento projekt již není aktivní. Obsah je ponechán z archivních důvodů.

IDN.eu, nebo spíše IDN.euŠUS?

Spousta z Vás, možná dokonce Vy všichni, jste jistě slyšeli o nedávné aktivaci IDN EU domén, což roztančilo snad každého domain hantra, respektive celý doménový trh ve spoustě evropských zemí. Hype byl tak velký, že během první hodiny od povolení registrace bylo registrováno přes 38 000 IDN domén. A to je kvůli tomu, že si lidé mohli zaregistrovat doménu, která obsahuje, a teď výrazně, háčky a čárky ve svém jméně – ano, háčky a čárky! Nalezne to vůbec nějaké využití v praxi? Získají IDN úspěch, nebo jsou všichni úplně mimo mísu a desítky miliónů potečou do kanálu, lépe řečeno do kapes providerů?

Tuto otázku si kladu od čtvrtečního večera a můžu říct, že jsem zatím nedošel ani k jedinému pozitivnímu závěru. Chápu, že lidé mají možnost si zaregistrovat „skvělou” doménu, kterou by v životě bez zavedení IDN nezískali. Otázka samozřejmě zní: čím skvělou doménu definovat? Z hlediska obchodního jde o tu doménu, po které je velká poptávka převyšující hodnotu. Poptávka však bude vysoká jen díky předpokladu kupujících (ve většině případů firem), že tato doména jim zajistí vyšší úspěšnost na internetu, což bude pramenit přímo od koncových neboli běžných uživatelů/návštěvníků dané domény. Ti musejí ukázat, že se jim tyto domény zamlouvají a nemají s jejich využitím problém. Vše samozřejmě záleží také na aktuálním trendu, který ve většině případů určuje komerce a média.

Využitelnost v marketingu

U domény sehrává nepochybně největší roli marketing; a já se ptám, jak si lidé mohou myslet, že IDN domény naleznou využití? Vždyť to má ve jménu háčky a čárky. Co mě vede k tomu, abych toto vůbec zpochybňoval?

Reklama

Hlavní důvod je ten, že běžní uživatelé dle mého názoru na jejich využívání v životě nepřistoupí, ať už je to .eu nebo .cz. Zrovna v pátek večer jsem jel autem a zaslechl pár reklam na Evropě 2, které zmiňovaly i adresy stránek inzerenta. Hned jsem se tak zamyslel, jak by asi v reklamních spotech začali lidem vysvětlovat, ať nezadávají jejich web bez diakritiky, ale s diakritikou, což by mohli zkoušet až ve chvíli, kdy si budou jisti, že cílová skupina již o zavedení domén s diakritikou něco slyšela. Fungovalo by to snad pouze v případě, že by se zrušily klasické domény s diakritikou, což už je ale úplná kravina. V dnešní době rychlého šíření informací a inovace sice konzervativní opravdu nejsem, a ani nechci být, ale vůči této záležitosti bych resistentní byl. Využívání IDN domén v praxi, pokud k němu vůbec dojde, způsobí zmatek, který buď vyvine nějaké řešení, anebo udělá z IDN domén jen další nepovedený pokus. Přikláním se spíše k té poslední variantě.

Háčkyčárky.cz nebo xn--hkyrky-ptac70bc.cz

Po zadání IDN domény se mi v adresové liště zobrazí nikoli např. háčkyčárky.cz, ale nějaký paskvil à la xn--hkyrky-ptac70bc.cz, což na mě působí jak spam, a vůbec, pokud tohle někomu pošlu, jak z toho dotyčný vydedukuje, že se jedná právě o háčkyčárky.cz (pokud nebude zkušeným uživatelem internetu a nedokáže rozluštit spojení používané pro daná písmena s diakritikou)? On to samozřejmě nerozluští a danou doménu si ani nezapamatuje, takže pokud bude chtít odkaz šířit, nebo dokonce říct dál, jak to udělá? Bude muset znát původní tvar domény, což mu ale nepomůže, pokud ten, komu jej sděluje, nemá aktivovanou v počítači češtinu, takže bude muset zasílat tu „ošklivou” formu domény. To způsobí negativní reakce a je konec. Pokud bude mít využívání IDN domén tyto nevýhody, pro firmy by to mohlo znamenat spíše negativní branding nežli pozitivní.

Závěr – palec dolů pro borce nakonec

Tomu, kdo tuto „inovaci” vymyslel, dávám opravdu palec dolů, a to z toho důvodu, že se mi to zdá naprosto zbytečný, jelikož v marketingu to rozhodně využití najít nemůže. Chápu to pak z hlediska obchodního pro providery nebo pro ty, kteří určitou doménu střelí za hodnotu vyšší, než za niž ji koupili (což bude pramenit z již zmíněného předpokladu, který klidně může být špatný), vydělá ovšem alespoň prodávající. To je tak jediné, co na kupování této domény chápu, nicméně u jakékoliv TLD je využitelnost pro marketing podle mého úsudku nulová.

Komentáře (6)

Petr | December 15th, 2009 @ 22:46:

A co kdyz to pujde smerem, ze v reklamnich spotech bude nutno lidem vysvetlit at tu domenu natukaji bez diakritiky? Vyvoj jde v teto oblasti strasne rychle dopredu. A ja si fakt myslim, ze je nutne byt pripraveny na vice variant. Uz nekolik let beru u zasadnejsich projektu v uvahu moznost budouci IDN kolize. S diakritikou v SEO experimentuji rok. Filozofovani zda je IDN spatne nebo dobre radeji prenechavam povolanejsim, ja chcu byt jen dobre pripraven a to mi staci.

Miroslav Stibůrek | December 16th, 2009 @ 12:30:

Takže dám naprosto reálný příklad: jeden spot řekne “naťukejte stránky.eu s diakritikou” a druhý spot řekne “naťukejte stranky.eu bez diakritiky”. Tam předpokládám dojde ihned k zmatení, nebo dotyčný zapomene, jestli ten konkrétní spot říkal “s diakritikou nebo bez”, takže zkusí obě a dostane se i na stránky konkurenta. To samozřejmě inzerentovi bude docházet a hned bude problém. Navíc dojde k dalším kolizím jako parazitování na obchodních značkách apod.

Být připravený je hezký a v této oblasti opravdu letí všechno kupředu, ale je rozdíl mezi letět kupředu s opravdu inovativním nápadem za účelem vylepšit svět a mezi letět kupředu s nápadem, který je jen pokus o vytvoření rozruchu za účelem výdělku. Ještě bych možná pochopil být připravený na .CZ domény, a čekat jestli dojde k nějakému přispůsobení ze strany vyhledávačů, nebo adaptaci koncových uživatelů.

neosite.cz | January 2nd, 2010 @ 14:56:

idn domeny pro cr budou nejspise bezvyznamne. jejich ucel je nutno hledat v zemich, ktere nepisou latinkou – recko, rusko, …

Miroslav Stibůrek | January 6th, 2010 @ 12:40:

neo: Souhlasím, že pro ně to bude mít mnohem větší smysl.

Stano | February 9th, 2010 @ 15:10:

Pokiaľ ide o mňa, nikdy by som neregistroval doménu s diakritikou a ani by som to neodporučil mojim zákazníkom. Je úplne bežné, že o produkty vašej firmy môže mať záujem napr. nemecká, holandská, britská… firma. A nájdite mi na ich klávesnici č,ť,ž, alebo ů… Súhlasím s autorom, že pravdepodobne jediný dôvod predaja týchto domén, bude zisk pre providerov… Inak, prečo to prišlo práve v období krízy??



Pravdepodobne nemate nainstalovany flash player. Stahnete si ho a nainstalujte. Adobe Flash Player