Tento projekt již není aktivní. Obsah je ponechán z archivních důvodů.

Jak si vybrat tu správnou doménu pro SEO?

Pracovní vytíženost je hrozný mor, nicméně jsem se rozhodl ještě napsat jeden článek předtím, než plně podlehnu létu. Jeho hlavním tématem, jak již napovídá titulek, je výběr dobré domény pro Vaše SEO praktiky.

Pro SEO konzultanty toto samozřejmě představuje důležitý krok, který spočívá ve vyselektování ideální domény pro celý internetový marketing. Někdy to může být velmi jednoduché, ale jindy se může jednat o krok velmi náročný, a to jak časově, tak i finančně.

Doména

Co je tedy třeba zvážit?

Identifikoval jsem pár faktorů a vlastností, které musíme při výběru domény zvážit, mezi ně patří především stáří domény, délka domény, klíčová slova a zapamatovatelnost.

Stáří domény

Tento faktor je důležitý u vyhledávače Google, a to v takové míře, že s novou doménou nemáte šanci se vyšplhat dopředu bez spadnutí do sandboxu nebo supplemental indexu. Google jednoduše novým doménám nedůvěřuje, kdo by také důvěřoval nějaké rychlokvašce, že? Důležité proto není to, abyste registrovali novou doménu, ale abyste se porozhlédli po internetu a ulovili již zaregistrovanou doménu s určitou historií.

Samozřejmě nalézt doménu, která se Vám bude zamlouvat, a ještě k tomu bude „stará”, je docela oříšek. Pro začátek se můžete porozhlédnout na webtrh.cz a sedo.com.

Řekněme, že dáme vyhledat slovo automobily na Google.cz a všech top 10 výsledků představují domény podle WHOIS staré od 3 do 13 let. Můžeme vyzkoušet i jiná konkurenční slova a výsledky budou téměř stejné. Podle mých zkušeností nemá rok stará doména šanci na velký úspěch v konkurenčním oboru. Každopádně počítejte s nějakou finanční investicí, jelikož dobré .cz domény se stářím budou stát minimálně 10 000 Kč, pokud se budeme bavit o .com doménách, pak tam ještě jednu nebo dvě nuly přidejte. Pokud to však myslíte s celým internetovým marketingem vážně, tato investice pro Vás bude nezbytná, ale ROI k nezaplacení.

Délka domény a zapamatovatelnost

Není to tedy jen o tom stáří, ale také o použitelnosti dané domény, kterou definuje i délka a zapamatovatelnost. Domény typu plastova-okna-plastove-okno.cz jsou naprosto k ničemu, a když se na takovou doménu podívá zákazník nebo si ji musí zapamatovat či zapsat, je to něco katastrofálního. Ihned vstupuje jev zvaný negativní branding, který se projeví taktéž u špatného designu nebo použitelnosti stránek.

Doména musí mít přiměřenou délku, aby se dala lehce zapamatovat. Může být dlouhá, ale je nutné, aby obsahovala také sousloví nebo frázi, která lehce uvízne v paměti uživatele.

S pomlčkou, nebo bez pomlčky?

Tuto otázku spatřuji na diskuzních fórech snad pořád. Odpověd na ni je subjektivní, ale dovolím si říct, že pokud zahrnujete v doméně své hlavní klíčové slovo, použil bych pomlčku. Nicméně z hlediska marketingu je dobré použít verzi bez pomlčky, je to elegantější a čistší. Jinak důvod, proč bych tam nechal pomlčku, je zcela jasný, a to jen kvůli linkbuildingu; pomlčka rozděluje slova. Nedokáži z mých experimentů přesně dedukovat, zdali toto vyhledávače stále řeší, nebo jestli už slova dokáží rozdělit sami, čemuž bych se ani nedivil, ale není špatné stále tento krok aplikovat, pokud je k tomu doména vhodná a je nějak spojena s názvem značky, pod kterou obchodujete.

Klíčová slova v doméně

Opět jde o faktor převážně spojený s linkbuildingem, což je stále jeden z nejdůležitějších faktorů ovlivňující SEO. Podle posledních vyjádření mého zkušenějšího „kolegy” Randa Fishkina patří i nadále anchor text a externí odkazy mezi nejdůležitejšími faktory v Google algoritmu a ještě dlouho bude. To znamená, že pokud budete mít v doméně klíčové slovo, pak je to pro Vás jednoznačné plus, jelikož na Vás vždycky někdo bude odkazovat pomocí domény, tudíž pokud tam bude ono slovo, pak tam de facto hned máte  relativně kvalitní anchor text.

Chtěl jsem tímto článkem zdůraznit důležitost domény a jeden z klíčů k úspěchu u vyhledávačů a lidí. Optimalizujeme především pro lidi, protože oni nám tvoří úspěch – nikoli vyhledávače.

Komentáře (25)

Hýsek | July 15th, 2009 @ 22:09:

Velmi pěkný článek. Přesně takový jsem nyní potřeboval. Jenom bych snad nesouhlasil zcela s tím, že se u nové domény a konkurenčního oboru nedá dostat třeba už první rok na “první stránku”.

Miroslav Stibůrek | July 20th, 2009 @ 12:07:

Děkuji. Názor na novou doménu je velice subjektivní a záleží na osobních zkušenostech. Jinak jsem nemluvil o první stránce, psal jsem “nemá rok stará doména šanci na velký úspěch v konkurenčním oboru”. První stránka může být klidně 9.pozice, což pro mne není žádný velký úspěch co se pozic týče. Pro mne znamená úspěch 1. – 5. pozice, kde už není tolik důležité jestli jste 2. nebo 4., jde o mnohem důležitejší faktory jako je třeba zvýraznění a výstižnost titulků (nazval bych to vizuální relevance výsledků).

Jinak bych se určitě rád dozvěděl pane Hýsek o jaký konkurenční obor se jednalo a případně web u kterého jste zaznamenal posun na první stránku v prvním roce.

Hýsek | July 26th, 2009 @ 00:57:

Mám několik webů z oblasti akcie-komodity-investování. Většina je pár měsíců stará. Např. http://www.aakjh.blogspot.com, http://www.akciecz.com, http://www.iakcie.com a další. Nicméně dělám si vše sám a jsem pouhý internetový uživatel.

Každopádně si myslím, že s využitím šikovnosti a případně profesionála se lze dostat celkem rychle vysoko. To je můj amatérský názor.

Milan Kubíček | August 8th, 2009 @ 18:04:

Článek je pěkný. V plné úctě k Vám doména http://www.relax-pobyty.cz zaregistrována duben 2008 a od září 2008 do dneška 8.8.2009 1. pozice na google, seznam, Bing, Jyxo a 3. pozice na Morfeo.

Michal Kubíček | August 18th, 2009 @ 08:32:

K pomlčce: Seznam i Google v okamžiku víceslovného dotazu spojí slova – vypustí z nich mezery a zkusí, zda výsledek přesně neodpovídá nějaké doméně. Pokud odpovídá dotaz nějaké doméně (dotaz naše hory => doména http://www.nasehory.cz), pak mohou vyhledávače úvodní stránku této domény v řazení výsledků zvýhodnit.

Miroslav Stibůrek | August 18th, 2009 @ 13:16:

Milan Kubíček: O jaké klíčové slovo se jednalo, jelikož abych pravdu řekl, tak u “relaxační pobyty” ani u “wellness pobyty” stránky na prvních pozicích nevidím, nezobrazují se ani v prvních 10-ti výsledcích.

Michal Kubíček: Pokud jste bral případ “naše hory” jako reálný příklad, tak to není moc exaktní, jelikož zde se jedná spíše o brand a ještě k tomu registrovanou známku. V tomto případě se skoro ve všech případech bude jednat o navigační dotaz, nikoli informační. Nicméně, odstavec ve kterém jsem mluvil o pomlčce byl o tom, jestli má být doména s pomlčkou či nikoli, k tomuto byste měl vyjádřit svůj subjektivní názor, poněvadž o tom tu byla řeč.

Josef Nakládal | August 19th, 2009 @ 14:51:

Děkuji za článek. Jen jsem trochu zmaten. Na jiných stránkách píší, že stáří domény je počítáno od data první indexace domény. Vy v článku uvádíte, že se jedná o datum první registrace domény. Která varianta je tedy pravdivá?

Milan Kubíček | August 19th, 2009 @ 17:33:

Miroslav Stibůrek: Jednalo se o kw wellness pobyty. Podívejte se pořádně. Pozice a vývoj pozic sleduji a pokud jsem něco napsal o umístění jednoho z našich webů tak si zatím stojím. Teď jsem to kontroloval na seznam.cz a neustále 1. pozice.
Kw relaxační pobyty si stojí o trochu hůře, přesto:
Google – 5.
Jyxo – 1.
Seznam – 11.
Morfeo – 4. pozice
Upozorňuji jedná se o doménu http://www.relax-pobyty.cz nikoliv o http://www.penzion-bystre.cz Tato doména je registrovaná někdy letos na jaře.

Miroslav Stibůrek | August 25th, 2009 @ 13:46:

Josef Nakládal: Stáří domény je počitáno od první registrace domény. Toto si můžete zjistit pomocí WHOIS.

Milan Kubíček: Ano koukám na to, musel jsem to přehlédnout. Každopádně gratuluji a děkuji za přínos do diskuze, alespoň uživatelé vidí, že i vyjímky se dějí, pokud má SEO konzultant po ruce a v rukávu nějaké velmi kvalitní odkazy.

Petr | August 25th, 2009 @ 22:37:

Investice do nákupu staré domény a ještě v takových částkách, to mi příjde jako hodně stupidní myšlenka! Stejně jako SEO audit za 13000,-Kč.

Lidi, všeho s rozumem! Nevěřte těm lidem tady! Jsou to ortodoxní fanatici SEO. Problematika webových řešení je daleko komplexnější, od Brand managemnetu, analýz potřeb zákazníků, propojenost se sociálními sítěmi, otevřenost systémů, vizuální komunikace, informační obsah… SEO je jen jakýsi kvalitativní prvek webu, úspěch v podnikání nám ale zdaleka nezajistí. Znám firmy, které jsou úspěšné i navzdory tomu, že nejsou na čelních pozicích ve vyhledávačích. Pánové nám tady servírují potřebu být někde první, brzy už to ale bude postrádat smysl, neboť firemní úspěch leží v hodnotách, pravdivých informacích, loajálnosti ke značce, dlouhodobých vztazích s okolím, enviromentální politikou… Zákazník je dnes daleko inteligentnější a neošidíte ho tím, že se mu nabídnete jako první ve vyhledávači nebo na billboardu u cesty:))))

Milan Kubíček | August 26th, 2009 @ 06:56:

Petr: Úplně s Vámi souhlasím. Takové peníze bych za to nikdy nedal, proto si SEO dělám sám i za cenu času, který na recepci našeho penzionu stejně strávím. Prostě mě to baví.
Penzion máme jen 3,5 roku a proto potřebujeme seo. CA ani CK neposílají hosty tak aby bylo obsazeno.
Pro nás je důležité být v předu, městečko Bystré je malé a málo mediálně známé jako třeba Jeseník, těžko si někdo asi řekne jedu do Bystrého na dovolenou. A oblast Žďárské Vrchy či ČM pomezí není tak známa jako Č.Ráj – přesto své kouzlo má.
Weby http://www.relax-pobyty.cz a http://www.penzion-bystre.cz nám slouží ajko správná upoutávka na náš penzion a Relax centrum a kdo u nás už byl může sledovat co je nového v penzionu i okolí a přijede zase se známými nebo koupí dárkový poukaz pro rodiče. Toto je úplně ideální kombinace, která funguje, když se práce dělá jak nejlépe umíme nicméně neplatí vždy (každému se nezavděčíte) a proto je potřeba mimo jiné ladit weby. To je naše “výloha”, tištěná reklama nefunguje tak dobře a billboardy ty si mohou dovolit velké firmy – samozřejmě se také cena projeví u konečného zákazníka.

SEO optimalizace | August 28th, 2009 @ 09:49:

S pomlčkou, nebo bez pomlčky?

Já tedy volím už pouze domény bez pomlčky. Z toho co mám vysledované se dá říst, že vyhledávače už nemají problém s rozdělením slov, i když jsou psána dohromady. Navíc doména bez pomlčky je lépe zapamatovatelná a tedy se i lépe šíří ,,ústním podáním”.

Miroslav Stibůrek | August 28th, 2009 @ 11:05:

Petr: Mne naopak přijde stupidní to, že berete SEO jako způsob ošizení zákazníka a navíc srovnáváte v podstatě organické výsledky s výsledky placenými. A ještě k tomu pletete offline úspěch s online úspěchem. Ano, logicky lze být úspěšný i bez SEO, pokud samozřejmě věnujete většinu financí do tradiční reklamy a potřeb zákazníka, ale je to mnohem nákladnější a nikoli tak výkonné. SEO má relativně vysoký a měřitelný ROI.

Nicméně, SEO už není co to bývalo, SEO úspěchu se dosahuje právě i pomocí sociálních sítí, vizuální komunikace a obsahu. To že Vám SEO nezajistí úspěch, TO JE naprostá kravina, tohle byste mohl říct i o jiných nástrojích marketingu. Aby správně fungoval internetový marketing, musejí se zvládat všechny prvky, do kterých samozřejmě zapadá i SEO. V tomto článku nikdo netvrdí, že SEO je ten nejdůležitější krok k úspěchu, ale je to jeden dílek, který musí být doplněn jinými, aby vše šlapalo jak má.

Milan Kubíček: Komplexní SEO řešení si také nemůže dovolit každý, stejně jako billboardy. Nicméně, billboardy nejsou tím nejlepším řešením, daleko výhodnější je investovat do WOMM, které má většinou i jako postranní efekt linkbuilding.

mácha | August 31st, 2009 @ 21:48:

dobrý den a co domény s koncovkou org nebo in ?

Miroslav Stibůrek | September 1st, 2009 @ 08:00:

Mácha: Dobrý den. Záleží co přesně máte na mysli? Z hlediska marketingu: Pokud jste nezisková organizace nebo nabízíte open-source produkty, tak doména .org může vypadat věrohodněji a navíc jsou levnější než .cz nebo .com domény. Z hlediska SEO v tom není žádný rozdíl. Jen možná to, že .in domény začly být veřejně na prodej až kolem roku 2005, takže koupení 10 let staré domény není moc reálné.

Mácha | September 1st, 2009 @ 10:29:

No mám problém chci rozjet e-shop s rc modely ale všechny domeny jsou již obsezeny jeden človíček mi doporučil doménu org nebo in co by jste doporučil vy? děkuji

Miroslav Stibůrek | September 1st, 2009 @ 11:14:

Ja bych spíše doporučil domény .eu nebo .net. Na e-shop bych .org rozhodně nepoužil, doména .in je zase Indie, takže tu bych taky nepoužil.

Mácha | September 1st, 2009 @ 20:40:

a co domena levne-rcmodely.cz zdá se vám dobrá?

Marek Stejskal | September 2nd, 2009 @ 23:19:

Tak doufám, že jste přes léto změnil trošku názor poněvač tento článek bych snad nikomu nedoporučil k přečtení.
Šikovný člověk dostane na první stranu vyhledávání i novou doménu nebo lépe jakýkoliv web a tyto techniky nebude zcela jistě potřebovat pro zvýšení pozice.

Miroslav Stibůrek | September 3rd, 2009 @ 19:28:

Marek Stejskal: Nezměnil, jen jsem pocítil, že názory na toto jsou vcelku subjektivní. To byste poté mohl také říct, že nepotřebujete další techniky k zvýšení pozice. Snažím se ve většině případů využít veškerých technik a mezi ně patří i koupě domény s historií. Jinak první strana už jsem již opakoval není nic extravagantního, 3.pozice ano, ale 9. 10. pozice je pomalu k ničemu. Jinak článek má napomoci obzvlášt uživatelům, kteří přemýšlí o spuštění nového projektu a nemají zatím doménu.

Zakoupení domény s historií se jim vyplatí a vyvarují se chyb, např. sandbox, supp. index a navíc se dostaví výsledek rychleji. Někdy se může jednat o zakoupení domény na kterou vedou již vybudované zpětné odkazy, což má další potenciál.

Mácha
: Zašlete mi e-mail – info(@)miroslavstiburek.cz

Jan Borůvka | December 23rd, 2009 @ 14:51:

Já osobně pro své klienty z pohledu SEO volím domény s pomlčkou. Kvůli vyhledávání. Zároveň však ale vybírám další doménu, která je lehce zapamatovatelná i při zadávání adresy. Stejně pak pro účely emailu. Jistě je lepší mít tvar jméno@firma.cz než jméno@nazev-cele-domeny-pro-vyhledavace.cz :o)

Danny | February 13th, 2010 @ 17:09:

Musím jen souhlasit. Z hlediska marketingu je pomlčka nesmysl. Měl jsem web, kde jsem pomlčku používal a vždy když mě někdo požádal o sdělení adresy jsem myslel, že se z toho okotím. Navíc jsem používal i číslovku 🙂

Milan Kubíček | February 13th, 2010 @ 18:19:

Danny: také už bych tuto “hovadinu” neudělal.

Juri | February 17th, 2010 @ 20:04:

Osobně si myslím, že stáří domény je na Googlu dosti důležitá. Zase na druhou stranu z mích zkušeností vyplývá, že za 1 rok se dá dostat dosti vysoko. Samozřejmě v tom velkou roli hraje SEO optimalizace, ale i ta doména bude mít něco do sebe. Nikdo přesně neví, jak Google řadí výsledky svých vyhledávání, ale zveřejnili pár příkladů, kde se zrovna stáří domény objevilo. Bohužel Seznamu jsem zatím na kloub pořádně nepřišel, takže z mé snahy nemůžu vyvodit žádné výsledky. Kdyby jste někdo měli tip “Jak na Seznam” rád se nechám poučit.

Martin Kráľ | June 19th, 2010 @ 21:30:

Výborný článok a dobrá diskusia, len malá poznámka na okraj. Aj nový web web sa dá za pár mesiacov presadiť na prvú stranu v Google a to bez kúpy domény, len na blogspote. Nemohol som tomu uveriť ale známy rozbehol v januári nasledovný: SEO marketing blog s tým najhlúpejším názvom domény aký som kedy videl bez keywords v hlavnej URL a o 2-3 mesiace bol na prvej strane v Google na nejaké frázy napríklad “internet marketing blog” a myslím že tam je dodnes, žiadne pády do sandboxu nemal a registráciu do katalógov takmer nerobil len nejaké 2 – 3 katalógy. Asi Google uprednostňuje blogspoty alebo čo, vobec to nechapem.

Zanechte komentář




Pravdepodobne nemate nainstalovany flash player. Stahnete si ho a nainstalujte. Adobe Flash Player