Optimalizujeme pro Google, díl I. – Jak fungují Google algoritmy?

Všichni pohybující se v oblasti SEO se snaží přijít na to, jak asi nabušené algoritmy vyhledávače Google fungují. V tomto článku se budu snažit vysvětlit některé faktory, část  těch,  k nimž Google přihlíží, už je široce známá.

Sémantika – LSI á la Latent Semantic Indexing

Podle wikipedie je LSI metoda, která se využívá k analýze vztahů a proximity mezi řadou dokumentů neboli klíčových slov. Jedním z důležitých úkolů LSI je rozlišení přirozeně napsaného textu od textu přeoptimalizovaného (keyword stuffing). Mimo jiné, LSI posuzuje synonyma a přirozenost Vámi vybraných slov. Proto se vždy snažte napsat text, který obsahuje několik dalších podobných slov – jak synonyma, tak i slova, která jsou s daným tématem svázána.

Příklad:

Hlavní slovo: Auto

Synonyma a slova s nimi svázána: automobil, motorismus, motor, spojka, geometrie, elektrony, cabrio, combi

V roce 2003 vyšel na Searchneginewatch článek o tom, že Google koupil firmu Applied Semantics, aby získal jejich vysoce pokročilou LSI technologii a know-how.

Linbuilding pro Google – Jak analyzují zpětné odkazy?

Zpětné odkazy, ty budou vždy alfou i omegou optimalizace pro vyhledávače, ale získávání kvalitních odkazů, které budou mít nějaký vliv na SERP, je čím dál tím složitější. Google nám to pořád ztěžuje. Při analýze backlinks posuzuje například tyto informace:

  • Anchor text odkazu
  • WHOIS data
  • Stáří domény
  • Historie domény (počet majitelů a délka jejich pronájmu)
  • Kvalita a autorita externích odkazů
  • Variace anchor textu
  • Kvalita provázanosti stránek
  • Relevantnost klíčových slov, která doména zahrnuje
  • Poměr odkazů na stránce, z čehož je pak vypočítán link juice daného odkazu
  • Doba, kdy byl odkaz umístěn na stránku, nebo jak často se mění
  • Rychlost růstu v počtu zpětných odkazů konkrétního webu
  • Agresivita linkbuildingu
  • IP informace
  • Počet odkazů na stránce, které mají nízký TrustRank

Asi největší chyba při linkbuildingu je agresivita nebo netrpělivost. Pokud budete budovat zpětné odkazy příliš nepřirozeně, Google to ihned zaregistruje. Co dál? Google Vás začne pozorněji sledovat a vypustí své specializované algoritmy, které určí, zdali jsou zpětné odkazy přirozeného původu, nebo se jedná o nějaký SPAM. Google využívá veškeré své služby k určení přirozenosti linků (Google Zprávy, Google Blogy). Snažte se tedy aplikovat linkbuilding s velikou trpělivostí a opatrností, pokud chcete u Google uspět. Je lehké spadnout do známé propasti Sandbox nebo Supplemental Index, o kterých Vám něco povím v příštím díle.

Doufám, že jste si z tohoto článku vzali svůj podíl, a pokud máte dotaz nebo chcete přispět do diskuze svým know-how, pak neváhejte ani chvilku a honem do toho.

Komentáře (15)

Lágrfeld | January 31st, 2009 @ 16:32:

Výborný článek, jentak dál, už se těšim na pokračování ;)

Hýsek | January 31st, 2009 @ 17:38:

Dobrý článek. Většině pojmů však jako začátečník nerozumím.

Miroslav Stibůrek | January 31st, 2009 @ 17:57:

Děkuji. Pro začátečníky, u odborných výrazů, které se používají pouze v SEO většinou dávám odkaz na SEO slovník, kde jsou určité pojmy vysvětleny.

adam | January 31st, 2009 @ 19:53:

díky za po dlouhé době kvalitní informace o SEO google …

google se vždy bude snažit určit a preferovat přirozené odkazy na zajímavou informaci než odkaz jenom z důvodu linkbuilingu

Martin Matějka | January 31st, 2009 @ 22:49:

Hezký článek. Co se týče největší chyby – netrpělivosti – mohu potrvrdit že to tak opravdu funguje. například web http://www.kratkosrsta-kolie.cz získává odkazy sám od sebe ze spřátelených webů o psech a pozice v seznamu i google jsou skvělé a velmi stabilní, právě na rozdíl od mnoha jiných webů, které získávají odkazy jen z patiček. Jsem zvědav na další díl ;-)

Tom@S | February 1st, 2009 @ 12:55:

clanok v pohode, akurat nechapem co ma spolocne supplemental index s mnozstvom a rychlostou tvorby odkazov? Ten sandbox je tam jasny, ale supplemental index sa pouziva pri duplicite textov a samotneho obsahu ;)

Miroslav Stibůrek | February 1st, 2009 @ 14:27:

To důkladně vysvětlím v příštím díle. Jinak supplemental index má hodně společného se zpětnými odkazy, s kvalitou i počtem. Nejedná se pouze o obsah a duplicitu.

Lucky | February 2nd, 2009 @ 09:45:

Zdravím,

bylo napsáno, že goole rozlišuje přirozeně napsaný text od textu přeoptimalizovaného … Jak velký mezi tím dělá rozdíl z hlediska pozicí ve vyhledávači? je lepší psát přirozeně nebo plnit text klíčovými slovy? díky ;)

Miroslav Stibůrek | February 2nd, 2009 @ 10:36:

Z hlediska pozic ve vyhledávačích je to závislé ještě na jiných faktorech, například popularita a autorita webu, nebo květnatost textu. Ale když pomineme tyto faktory a zaměříme se pouze na přirozenost, tak přirozeně napsaný obsah bude mít pozice lepší. U přeoptimalizovaných stránek je evidentní, že tam je snaha o manipulaci výsledků. Googlův cíl je doručovat co nejrelevantnější a nejkvalitnější výsledky.

Text přirozeně psát můžete i s fůrou klíčových slov. Projev musí být hlavně čitelný a co je dobré pro uživatele, to je dobré pro vyhledávače.

David Bílý | February 2nd, 2009 @ 20:28:

Zajímavý článek, těším se na další díl..

Tomáš Hlaváček | February 22nd, 2009 @ 10:21:

Mám několik dotazů:

1) Stáří domény – znáte princip, jak toto kritérium hodnoceno? např. čím starší tím lepší (hodnocení 0 … n),nebo do jednoho roku 0 a nad jeden rok 1 a víc nic apod.

2) Kvalita a autorita externích odkazů – jen pro upřesnění: kvalita = jak je zpětný odkaz fyzicky proveden (anchortext, okolí apod.), autorita = hodnocení webu a stránky samotné?

3) Variace anchor textu – to znamená, že každý odkaz, který na svůj web nasměruji by měl obsahovat jiný text…

4) Kvalita provázanosti stránek – myslíte provázanost stránek odkazujících nebo odkazovaných?

5) Doba, kdy byl odkaz umístěn na stránku, nebo jak často se mění – denní doba, nebo je myšlen časový úsek od umístění odkazu a jeho zaregistrování vyhledávačem po dnešek?

6) Rychlost růstu v počtu zpětných odkazů konkrétního webu – nepospíchat znamená co? např. max 1 odkaz denně?

7) IP informace – co konkrétně?

Miroslav Stibůrek | February 27th, 2009 @ 23:35:

Odpovídám na dotaz Tomáše Hlaváčka:

1. Pokud se zajímáte o SEO, tak časem zjistíte, že takovéto informace jsou založené na zkušenostech a subjektivních názorech, než na faktech, které “běžný smrtelník” nezíská. Pokud chcete vědět podrobnější informace o analýze zpětných odkazů, doporučuji si například přečíst původní publikaci na PageRank. Od té doby se samozřejmě algoritmus hodně změnil, ale postačí k zodpovězení určitých otázek.

2. Ano, jinak kvalita odkazu záleží na autoritě webu.

3. Ano

4. Odkazujících

5. Od té doby, kdy ho crawler projde.

6. Takhle se na to nelze dívat. Zde Vám postačí selský rozum. Tohle se hlavně týká nově spuštěných webů, které nemají vybudovanou důvěru u Google. Nepřemýšlejte nad počtem jako spíše nad kvalitou zpětných odkazů – z jakých zdrojů přichází.

7. IP adresa stránky může být na black listu, nebo Google pomocí IP rozpozná i geografické informace.

Michal | October 26th, 2009 @ 09:45:

Když se zamýšlým nad problematikou, tak bych jako programátor v Googlu ještě zvažoval vyhodnocení těchto parametrů a můj dotaz je, jaký na to máte názor a zkušenost s tím?

1/Poměr interních a externí dokazů. Pokud bude externích o dost více, lze usuzovat na linkfarm…

2/Délka strávená průměrným uživatelem na webu. Při stejných rancích určitě hodně o webu napoví jak dlouho na něm uživatelé zůstanou… 20s nebo 5 minut to hodně řekne…

3/Poměr mezi přístupy z vyhledávačů a přímými přístupy a přístupy z odkazujíchíc stránek. Pokud na web nikdo nechodí z velkého množství odkazových stránek, tak lze vyvodit že odkazy nejsou k tématu… Pokud web nikdo nenavštíví “přímo” – tak to také o lecčem vypovídá…

Údaje 2/ a 3/ si může Google načíst z Google Analytics, pokud ho web má. Pak je otázka zda mám tyto parametry OK a pokud předpokládám že ne, tak jestli mi registrace do GA vlastně neublíží…?

Danny | February 13th, 2010 @ 14:27:

S tou délkou strávenou na webu by to byl dobrej nápad.


Pingbacks

  1. Optimalizujeme pro Google, díl III. – TrustRank a PageRank | Blog SEO-Profesionál.cz

Zanechte komentář




Pravdepodobne nemate nainstalovany flash player. Stahnete si ho a nainstalujte. Adobe Flash Player