Optimalizujeme pro Google, díl II. – Supplemental Index a detekce spamu

V minulém díle jsme si řekli něco o Google algoritmech a linkbuildingu. Tuto část bych chtěl zaměřit na to, jakým způsobem Google nakládá s novými weby, jak se vyvarovat propastí, jako je zejména sandbox nebo supplemental index, a kterak Google nakládá se spamem.

Supplemental Index

V minulém díle jsem slíbil, že si řekneme trochu o supplemental neboli doplňkových výsledcích. Co je to tedy vlastně supplemental index? Je to databáze webů, které Google považuje za nedůvěryhodné nebo nedůležité. Hlavní index Googlu Vám ukáže klasické výsledky, které běžně vidíte v SERP. Výsledky z doplňkového/pomocného indexu se zobrazí, pokud není dostatek dokumentů na tento dotaz v hlavním indexu.

Google ještě v roce 2007 ukazoval uživatelům, jestli je daná stránka v tomto indexu, v tom samém roce Google zrušil ukazování supplemental výsledků, takže nyní je identifikace těchto stránek pouze spekulativní.

Jak se dostat do supplemental index? Zaměřte se na tyto věci:

  • Duplicitní obsah
  • Příliš mnoho zpětných odkazů z nekvalitních zdrojů
  • Příliš mnoho odchozích odkazů na nekvalitní zdroje
  • Příliš mnoho stránek na Vašem webu s porovnáním PageRanku, takže například web, který má PR 1 a 1000 stránek.
  • Váš web je nový a nemá ještě získanou důvěru u Google. V tomto případě máte bohužel smůlu, jelikož jak jsme si v předchozím díle řekli, Google sleduje i stáří a historii Vaší domény. Obsadit přední místa na konkurenční slova může u nové domény trvat klidně 2 roky, ne-li více.

Jak se dostat ze supplemental index? Zaměřte se na tyto věci:

  • Unikátní titulky
  • Unikátní obsah na každé stránce
  • Budujte kvalitní a autoritativní odkazy
  • Nezapomeňte na provázanost stránek

Sandbox

Okolo sandboxu byl vždy takový začarovaný kruh. Celé roky se objevovaly spekulace, jestli sandbox vůbec existuje. Pokud příliš agresivně budujete zpětné odkazy a jste zelenáč v Google indexu, pak se na Vás Google zaměří a pravděpodobně spadnete do sandboxu. Tento jev Matt Cutts (hlavní Google inženýr v oddělení web spamu) nepřímo potvrdil na jedné konferenci v roce 2005, o které se zmiňuje Randfish ze SEOmozu. Na této konferenci se setkali Matt Cutts a Randfish se známými spammery, kteří sami přiznali, že pociťují problém se rychle dostat vysoko do SERP.

Sandbox je ochrana proti spamu. Black hat SEO-aři většinou „rejžují” z krátkodobého úspěchu. Google nevěří začínajícím stránkám a nemůže zrovna vědět, jestli se jedná o spammery, nebo white-hat SEOs. Proto má Google takovou karanténu nazvanou sandbox, kam tyto weby ukládá. Z této karantény se dostanete pouze pomocí budování popularity, tudíž kvalitního obsahu a odkazů.

Do této propasti je velmi jednoduché spadnout a je důležité u nově začínajících webů:

  • být opatrný
  • být co nejpřirozenější
  • podívat se na celou věc z pozice vyhledávače a
  • používat pouze white-hat techniky.

White-hat SEO není web spam! Přece díky SEO je spousta výsledků tak kvalitních. SEO-aři pomáhají Googlu k lepší indexaci a dávají světu kvalitnější obsah. Postupujte podle pokynů pro správce webů a dosáhnete dobrých výsledků.

Detekce spamu

Pokud jste majitelem kvalitního webu, nevyhnete se backlinkům z různých zaspamovaných stránek. Google na toto samozřejmě také pohlíží, a to tak, že porovná příchozí a odchozí odkazy. Pokud budete odkazovat na špatné stránky, pak se stanete částí té spamové komunity, která aplikuje pouze black-hat SEO. Google tento jev kontroluje pomocí BadRanku, který se přenáší opačným směrem. Takže čím více budete mít na stránce nekvalitních odchozích odkazů, tím větší budete mít BadRank. Dušan Janovský nedávno vysvětlil fungování BadRank velmi přesně. Vždy zvažte, na koho odkazujete, a důkladně analyzujte odchozí stránku.

Zkuste si představit, že máte nový web a odkazy ze zaspamovaných stránek získáte jako první, ale Vy sami na ně neodkazujete. Tyto odkazy lze vykompenzovat kvalitními a autoritativními zpětnými odkazy. A těch může být klidně jen pár; kolikrát u Googlu stačí několik kvalitních odkazů na přední pozice a nějaké spam linky Vás přestanou trápit. Aaron Wall ve svém blogu detailně píše o link spamu a údajně každý kvalitní backlink vyrovná 40-60 linků ze zaspamovaných webů.

Původně jsem plánoval, že sérii Optimalizujeme pro Google udělám pouze dvoudílnou, ale jelikož bych Vám chtěl ještě sdělit další informace o různých technologiích, které Google využívá k posouzení relevance, rozhodl jsem se napsat třetí díl. V něm bych Vám chtěl popsat, jak funguje TrustRank a rozšířená technologie PageRanku, nazvaná Topic-sensitive PageRank.

Komentáře (6)

Tom@S | February 7th, 2009 @ 14:20:

pocet prichadzajucich a kvalitu odchadzajucich odkazov by som skor zaradil k sandboxu.

Miroslav Stibůrek | February 7th, 2009 @ 14:59:

Proč myslíš? Nikoli jen počet přicházejících, ale i jejich kvalita. Do sandboxu spíše spadneš, pokud buduješ moc agresivně, nepřirozeně anebo jseš považován za spam jako začínající web.
Kvalita odcházejících odkazů má spíše co dělat se supplemental výsledky; pokud Google uvidí, že přinášíš uživateli pouze nekvalitní zdroje, tak nemá zájem tě zařadit do hlavního indexu.

Martin Šimko | February 8th, 2009 @ 21:46:

Kvalitní články, díky i za třetí díl (doufám že bude brzy)

David Lengyel | February 9th, 2009 @ 01:27:

Vynikající série článků. Této problematice se věnuji se střídavou intenzitou, proto si rád doplním mezery. Zajímalo by mě, jak Google nakládá s weby, které náhle změní svou politiku budování zpětných odkazů – jak se promítne do výsledků přechod od přirozeného budování k agresivnímu a naopak.

Miroslav Stibůrek | February 9th, 2009 @ 02:19:

Děkuji a jsem rád, že se Vám líbí. K Vašemu dotazu:

V tomto případě nejdříve záleží jakou popularitu a autoritu máte momentálně vybudovanou u Google, což můžete “odhadnout” po analýze webu. Dejme tomu, že máte zhruba 10 000 backlinků, což podle Google budujete například 2 roky a už jste si u něj získali nějakou tu důvěru. Rozhodnete se pro nákup odkazů, takže například za měsíc těch odkazů náhle bude 50 000. Toto by mohlo být nepřirozené i přirozené. Zde záleží jak se na to bude tvářit Google. Pokud zjistí, že tyto odkazy jsou nakoupené na webech o kterých Google ví, že prodávájí odkazy, tak se Vám pozice nezlepší, spíše zhorší.

Nicméně, opravdu záleží jak na to pohlíží sám Google. Jestli se mu bude zdát, že začínáte nepřirozeně budovat odkazy a manipulovat s výsledky, tak se to může negativně projevit v SERPs. Pamatujte si, že Google kouká i na historii Vaší domény, například na nárůst zpětných odkazů. Na agresivitu linkbuildingu by měl být klást důraz zejména v začátcích, kdy hrozí riziko jako je sandbox.

Milan Kubíček | September 3rd, 2009 @ 19:52:

I tímto se dělá návštěvnost, ale důležité je si to odšéfovat, aby to o něčem bylo. Já dávám za 1.

Zanechte komentář




Pravdepodobne nemate nainstalovany flash player. Stahnete si ho a nainstalujte. Adobe Flash Player