Tento projekt již není aktivní. Obsah je ponechán z archivních důvodů.

Optimalizujeme pro Google, díl III. – TrustRank a PageRank

Po prvním a druhém díle přichází třetí a také finální díl série Optimalizujeme pro Google. Tento článek bych chtěl zaměřit na důležité typy ranků, který Google používá k řazení relevance svých výsledků. Jak již napovídá titulek, tentokrát se vše bude točit okolo TrustRanku a PageRanku. Nicméně, nebudu psát pouze o základních funkcích, nýbrž také o rozšířených verzích těchto průlomových algoritmů.

Topic Sensitive TrustRank (TSTR)

Především bych chtěl nejdříve vysvětlit rozdíl mezi klasickým TrustRank (TR) a Topic Sensitive TrustRank (TSTR). Je to jednoduché – klasický TrustRank vyžaduje lidský zásah. Googleři, kteří mají na starosti TR, sedí u počítače a identifikují takzvané „seed” weby, což jsou stránky, které jsou nezávislé, autoritativní, s velmi kvalitním obsahem a popularitou a když už ony na někoho odkáží, musí to být opravdu kvalita. Kdo tedy distribuuje TrustRank? Jsou to tyto autoritativní seed stránky, které předávají TRank dalším webům, a ty zase předávají rank dalším a dalším.

Příklad:

X je seed stránka

X odkáže na stránky A, B, C a tím jim předá rovnodílný TrustRank. Pokud A, B a C už ale odkáží na další weby, onen odchozí odkaz přenáší méně TR. Tudíž čím dál je stránka od seed stránky, tím méně získává TrustRanku.

Topic Sensitive TrustRank neboli v překladu „TrustRank citlivý na téma” funguje na stejném principu, akorát navíc zvažuje téma stránek.

Jak přesně funguje Topical TrustRank?

Je důležité si uvědomit, že každá stránka, kterou Googleři identifikují jako seed, má pokaždé jiné zaměření, co se týče tématu. Jde o to, že některé seed stránky jsou komerční a některé zase nekomerční, tudíž Google přiděluje tématům rozdílné TRanky. Co to tedy znamená? Každá seed stránka má jiný TrustRank. Proč? Jde o prevenci proti web SPAMu; autoři ve své publikaci Topical TrustRank tvrdí, že dokázali snížit web SPAM u stránek s vysokými pozicemi o 43,1 %. Google tuto technologii využívá a pro pomoc získává data například z DMOZ.

Topic sensitive PageRank (TSPR)

Pokud je už spousta z Vás obeznámena s klasickým PageRankem, pak Vám určitě začíná docházet, co by asi Topic Sensitive PageRank mohl znamenat. Pokud si myslíte, že Google přikládá větší váhu odkazům, které vedou na tématicky zaměřené weby, myslíte si to naprosto správně.

PageRank už prostě nestačil na to, zabránit spamu a udržet relevantní výsledky, a tak vymysleli PageRank zvažující téma stránek. Opět některá data používají z DMOZ adresáře, ALE (tohle mě velice překvapilo) údajně podle vynálezců Topic Sensitive PageRank, TSPR také posuzuje zaujatost ODP editorů, jelikož ti „vyčůraní jako mraky” prodávají odkazy v DMOZ za nemalé částky. Slavný Google si přece počíhá na každého, kdo se ho snaží oblafnout. Osobně jsem také editor DMOZu, a to kategorie Reklama a SEO, a jedinou cestou, jak by mohli tuto skutečnost zjistit, je hlavní index Google, pomocí něhož se lze dozvědět, jestli daný editor náhodou nenabízí prodej veřejně, případně nevkládá do kategorie velký počet podezřelých odkazů. Co si myslíte Vy, sdílíte stejný názor, anebo Vás napadá jiný systém? Pokud znáte nějaké jiné detaily, o kterých jsem se v tomto článku nezmínil a které by stály za to, vykřiknout je do „světa”, tak šup sem s nimi.

Jinak doufám, že se Vám tento článek a celá jejich série líbila a přinesla Vám určité nové zajímavé informace o optimalizaci pro Google, které obohatily Vaše znalosti.

Komentáře (4)

Hýsek | February 16th, 2009 @ 19:51:

Bylo to užitečné. Co přijde dále? Další seriál? .)

Miroslav Stibůrek | February 16th, 2009 @ 21:41:

I to je možné :). Spíše se to bude týkat posledních změn ve vyhledávačích.

Lukas | February 16th, 2009 @ 21:44:

Dakujem za info o takomto dacom som ani netusil. Uzitocne, tesim sana buduci diel

Tom@S | February 16th, 2009 @ 23:45:

este by sa mozno zislo doplnit ze o trust rank sa da prist ak sa bude odkazovat tam kam sa nema



Pravdepodobne nemate nainstalovany flash player. Stahnete si ho a nainstalujte. Adobe Flash Player