Tento projekt již není aktivní. Obsah je ponechán z archivních důvodů.

PageRank: šokující změny a zvláštní chování

Rok 2007 byl rok, který skončil hodně zvráceně ve světě SEO. Pokud se zajímáte o internetový marketing, tak jste si toho určitě všimli. Zázračný nástroj Google PageRank nám dokázal, že není úplně objektivní. Google PageRank u některých stránek klesnul z PR9 až na PR5, je to možné? Kdo za to může? Čtěte dál a zjistíte, jak to vlastně všechno je.

Ne všechny weby zasáhl tento poprask, ale dost velké procento na to, aby si toho internetový marketéři všimli. Naposledy byl Google Toolbar PageRank (GTPR – ten zelený indikátor ve vaší Google lištičce) updatován v únoru roku 2008 podle SEO company historie PageRank exportů.

Změna v Google PageRank

Pro ty co přesně nechápou, jak PR funguje, navštivte náš SEO slovník a pro úplné vysvětlení navštivte Wikipedia: PageRank.

Rád bych vám teď Vám povím jak vlastně internetový marketéři a SEO profesionálové proměnili PageRank v podnikatelský záměr a jak vše afektuje Googlův PPC (Pay-per-click) model >> Google AdWords a AdSense.

Radikální zhoršení PageRanku

V roce 2002 Google zmenšil PageRank stránek www.searchking.com (Momentálně posuzován jako vyvrhel) z vysokého PR na nulu. Na tomto webu je stále PR nula už od roku 2002, ale proč to tak je? O tom si povíme za chvíli.

Spousta lidí si stále neuvědomuje, že tento zázračný vynález PageRank vlastní Google a ten kdo to přece vlastní ho může kdykoliv změnit. Marketéři kteří se zajímají speciálně o vyhledávače (obzvlášť o Google) tvrdili, že Google perzekuoval Internetové marketéry a někteří si i stěžovali, že společnost Google si přímo vybírala individuální weby, důvod? Tyto weby nabízely reklamní systémy a modely, které konkurovaly s PPC systémem od Googlu.

Sice PageRank je automatizován pomocí algoritmu, ale Google ho vlastní, takže má možnost ho kdykoliv změnit. Co vadilo Googlu bylo, že se ty weby zobrazovaly vysoko v SERPs a všichni víme, že pokud stránky obsahují podobný obsah a jsou stejně kvalitně zoptimalizované, tak vyhrává ten, který má vyšší PR. No a proto jsme mohli poslední rok vidět takový chaos u PageRanku na různých internetových stránkách.

Proč si myslíte, že Google updatuje GTPR průměrně jednou za tři měsíce? Víme, že přesný PageRank si Google aktualizuje každou vteřinu, ale nezveřejňuje jej. No samozřejmě než Google zveřejní GTPR, má možnost do toho vložit svůj „Objektivní“ názor 🙂

Šokující změna v PageRank algoritmu

Divné chování GTPR v poslední době a nový fenomén pay-per-post nám dokazuje, že historie z roku 2002 se opakuje. Je to tak a je to oficiální, prodávání textových odkazů může zhoršit Váš PageRank. Šikovný Google opět našel způsob jak vložit placené textové odkazy do svého PR algoritmu.

Takže pokud se teď budete snažit prodat textový odkaz komukoliv, závislý na PageRanku webu, tak váš PR bude ovlivněn a hlavně ne pozitivně. Co se ještě neví, je, jak hodně je celý proces automatizován.

Placené textové odkazy nabízí spousta webů, na české scéně jsou i systémy a diskusní fóra specificky určeny pro nabídku placených odkazů. Celková cena se soudí podle GTPR, takže pokud máte web s PR 5, tak se může cena odkazu vyšplhat až na 400 Kč za měsíc. Hodně stránek si tak vydělá na svůj provoz a i třeba na některou tu PPC kampaň. Znamená šokující změna v PageRank algoritmu konec komerčního použití textových odkazů? Ano, pokud nechcete, aby se váš PR zhoršil a tím i afektoval vaší pozici v SERPs. Nejhorší je, že se s tím nedá nic moc dělat. Když to Google chce udělat, tak na to mají právo a nevidím cestu jak jim v tom zabránit.

Problém je, že Google prosazuje svůj systém PPC reklamy a chce zničit systém placených odkazů a takové stránky si Google individuálně vybírá a zhorší PR třeba z 9 na 5, anglicky mluvící čtenáře si mohou přečíst článek o tom jak www.text-link-ads.com byl penalizován.

Pay-per-post (PPP)

Největší pozornost se příkládá novému fenoménu PPP a u prvního systému Pay-per-post. Zatím běží jen beta verze a nevím, jak přesně to u nich funguje, ale blogeři v podstatě dostávají peníze za psaní recenzí na produkty a služby. Všechno vzbudilo velký rozruch, až takový že u nás už byl spuštěn stejný systém Diky.cz. Firmy si platí blogům aby o nich napsali recenzi na produkty a tím zvyšovali svůj prodej. Přečtěte si plnou recenzi na systém diky.cz a PPP systém. Pay-per-post.com ví o tom, že Google má možnost všechny Blogy vyřadit z SERPs, což by způsobilo pohromu, ale to by snad neudělal. Může jim ale zhoršit PageRank, díky svému novému PageRank algoritmu, proto cena pay-per-postu je posuzováno podle Alexa Ranking, jelikož PageRank by mohl být velmi nepřesný. Nejhorší na všem je, že pokles PR a pokles v SERPs by mohl zhoršit Alexa Rank webů.

Jak se z toho vymotat?

Osobně si myslím, že když se tedy Google snaží zhoršit PageRank webů, který prodávají textové odkazy, tak by ani neměli ukazovat GTPR. Okolo nového PageRank algoritmu je teď velký rozruch a do té doby než proběhne Google Dance a GTPR aktualizace (za 49 dní), tak to nejspíš bude pokračovat.

Zdroj: SEO Chat, Search Engine Land

Komentáře (5)

Libor Fikr | April 2nd, 2008 @ 09:46:

Každý si může se svým nákládat dle libosti. Ať se to někomu líbí nebo ne.

Michal Pelikán | April 3rd, 2008 @ 02:14:

Já tuto snahu Googlu oceňuji a stejně by na tom měl být každý, kdo chce aby mu google nabízel relevantní výsledky… (Ano, dívám se na to z pohledu uživatele – protože tvorba SEO zaplacením off-page faktorů je IMHO nemorální a nesoutěžní chování)

Petr | April 3rd, 2008 @ 08:28:

“pokud stránky obsahují podobný obsah a jsou stejně kvalitně zoptimalizované, tak vyhrává ten, který má vyšší PR”

To IMHO není pravda už alespoň 5 let

ja | April 3rd, 2008 @ 22:43:

Prax u mna je takato: PageRank klesol z 6 na 0.

Pradaj linkov cez TLA, reklama cez AdSense. Zisk je v pomere TLA / AdSense 1:1.

A co tym Google dosiahne, prd pretoze rozhoduju peniaze a PR nie je vsemocny a ani Google nie.

Poziciu 1 vo vyhladavani drzim stale.

Medak | August 22nd, 2009 @ 13:52:

Google si může dělat co chce..dobrá stránka s dobrým obsahem si stejně najde čtenáře i bez PR…

Zanechte komentář




Pravdepodobne nemate nainstalovany flash player. Stahnete si ho a nainstalujte. Adobe Flash Player