Tento projekt již není aktivní. Obsah je ponechán z archivních důvodů.

Podívejte se na SEO z pohledu uživatele: dobrá navigace je základ

Co všichni nesnášíme je, když příjdeme na stránky a okamžitě se ztratíme. Když jdu na web a nemohu najít menu během pár vteřin, tak jsem okamžitě otrávený a i jako webdesignér z toho šílím. Uživatelé potřebují ukázat kam mají jít, jako když jedou po dálnici, tak potřebují cedule, které jim ukazují kudy mají jet. Funguje to naprosto stejně s webovou prezentací. Dnešní článek není tak úplně o SEO, spíše trochu z jiného pytle. Dnes si spíše povíme o uživatelích a o usnadnění orientace na webu.

Proč je vlastně navigace na stránkách tak důležitá?

Proto aby uživatelé neměli problém něco nalézt a rychle vyhledat to co hledají. Pokud se Vám tohle povede, tak uživatel to hned postřehne a vrátí se zpět na vaše stránky, poněvadž neměl problém se zorientovat. To není ten hlavní důvod proč by měli být stránky user-friendly, ale také to má vliv na SEO, respektive to zlepší vaši pozici ve vyhledávači. Dám vám příklad: máte stránky, které se zaměřují na prodej televizí a vy se rozhodnete v navigaci je rozdělit ještě na podkategorie, třeba LCD, Plazma, atd. V momentě kdy Googlebot navštíví vaše stránky uvidí, že je menu rozdělené na kategorie a podkategorie, celková struktura je krásně rozdělená, která napomáhá návštěvníkovi se lépe orientovat. Už jen z toho důvodu, že jste vytvořili textové menu a ne obrázkové, tak to Googlebot přečte a přisadí tomu větší relevanci a získáte lepší pozici v SERPs. Tohle trochu navazuje na rozdělení obsahu do různých kategorií, a tím získáte více prolinkování a můžete každou stránku podkategorie cílit na jiné klíčové slovo.

Zpátky k navigaci, snažte se aby hlavně neobsahovala broken links, které uživateli zoobrazují buď nějaký 404 error, nebo vůbec nic. Tohle nezapůsobí na uživatele a už vůbec ne na roboty.

Určitě bych nedoporučoval navigaci umístit například jen pravo, poněvadž uživatelé většinou čtou zleva doprava. Je dobré ji umístit buď nahoře nebo vlevo, anebo dvakrát: nahoře i vlevo nebo vpravo. Vše se snažte uživatelům usnadnit, takže například umístění navigaci i v zápatí. Jedno je velmi důležité; poskytnout lidem možnost se vrátit na homepage co nejrychleji, takže například z loga udělat hyperlink, nebo umístění odkazu na HP z menu v patičce.

Poskytněte mapu webu

Dále můžete uživatelům poskytnout HTML mapu stránek, která všem jedině pomůže pro zorientování stránek, nebo nabídnout vyhledávání na vaších stránkách. Pro vyhledávače samozřejmě zase použijete XML stránku, která naopak pomůže robotům k vyhledání vašich stránek. Velmi dobré je použít například Google Custom Search, který nedávno Google výrazně vylepšil o pár funkcí.

Pokud vytváříte svůj web, mimo samozřejmě spoustu SEO faktorů, se snažte hlavně myslet z pohledu uživatelů a ne jen aby to bylo perfektní pro roboty. Vyhledávače mají rádi, když je něco jednoduché a perfektně čitelné, tak to mají přece rádi i konečný “surfaři”.

Jeden komentář



Pravdepodobne nemate nainstalovany flash player. Stahnete si ho a nainstalujte. Adobe Flash Player