Rok 2010 a budoucnost vyhledávání? – Část I. Rok 2009

Velmi zajímavé téma, které poslední dobou koluje internetem, respektive jím koluje na každém konci roku, skýtá otázku, jak bude vypadat rok 2010 a celkové nahlédnutí do budoucnosti vyhledávačů a internetového marketingu. Zrodí se nám již v roce 2010 nový způsob vyhledávání?

Rád bych na toto téma vyjádřil svůj názor a přihodil tak kámen na hromadu. K článku mě přivedla obzvlášť jedna diskuze, nebo spíše Martin Jurča, který poskytl i zajímavé zdroje, a pak článek od Martina Novotného, kde jsme i příjemně prodiskutovali vzdálenou budoucnost vyhledávačů či vyhledávání, sice to bylo trochu science fiction, ale já osobně o takových věcech mluvím rád a rád zacházím i do extremních možností. Proto jsem se rozhodl vytvořit tento článek, který mě možná dovede až někam do 22. století, kdy budeme mít všichni nějakého robota v hlavě, ale mám určitou potřebu v tomto vyjádřit svůj pohled na věc, a navíc jsou Vánoce, tak to člověk má také chuť psát od srdce a říkat pravdu, jak i v hollywoodských filmech vždycky zní – „pravda se má říkat o Vánocích”. Posledních pár měsíců nebylo moc času na napsání pár pořádných postů, a to především kvůli nárůstu nových klientů, ale také vytváření našeho Firefox doplňku, respektive SEO Profesionál Toolbaru. Takže bych to chtěl napravit a nabídnout Vám dávku informací a filozofie. Každopádně článek jsem musel rozdělit do více částí, jelikož jsem se poněkud rozepsal.

Stručný ohled za rokem 2009

Celou dobu jsem přemýšlel, jakým způsobem daný problém – tedy kam se odvíjí budoucnost SEO i vyhledávačů – atakovat, a stejně jsem na to nepřišel, tudíž jsem se rozhodl začít ohledem za rokem 2009, který v podstatě přinesl spoustu zajímavých změn a poznatků, a uvidím, kam až se dostanu. Bylo toho opravdu hodně, takže se spíše zaměřím na ty, které mě nejvíce zaujaly.

Největší boom v roce 2009 naprosto bezkonkurenčně zažívaly sociální sítě, a to zejména Facebook a Twitter, obzvlášť Twitter měl tak strmý růst, že přišel jak atomová bomba a během pár měsíců se začal stávat oblíbeným nástrojem internetového marketingu. Twitter už využívají nejen pouze „internetové firmy”, ale také běžní uživatelé internetu, který chtějí třeba pouze sdělit nějakou novinu nebo tragédii, jak jsme nedávno mohli vidět. Spodními dvěma grafy jsou grafy z Google Trends, které řekl bych docela přesně zobrazují stoupající popularitu těchto dvou nejznámějších a nejpoužívanějších sítí.

Google Trends - Facebook a Twitter

Každopádně, toto pro mne byly asi nejzajímavější události za rok 2009, které mi utkvěly v hlavě:

  • Akvizice FriendFeed ($50 mil.)- Facebook
  • Akvizice Feedburner ($100 mil.) – Google
  • Implementace real-time dat – Twitter v SERPs
  • Personalizované vyhledávání
  • Google našeptávač plus nedávné vylepšení
  • Google Caffeine
  • Více vnořených odkazů na Googlu
  • Nové funkce v G Webmasters Tools
  • Spuštění Bing a WolframAlpha
  • Vylepšení Google Analytics
  • Seznam.cz – geotagging, vnořené odkazy, upravené screenshoty, nový algoritmus

Těch událostí bylo samozřejmě mnohem víc, ale tyto pro mne byly pravděpodobně nejzajímavější.

Vyhledávání na Google.com v real-time.

Nicméně pouze nad jedním bych se chtěl pozastavit a tím je „real time” vyhledávání na Google.com, což mě zaujalo i šokovalo zároveň. Teď nevím, čeho bylo víc, ale spíše se přikláním k té druhé variantě, jelikož to s sebou přináší spoustu negativních věcí. Google (zatím to běží jen na hlavní stránce – Google.com) totiž zobrazuje veškeré aktuální tweety hned na prvním místě v SERPs a nebojí se ukázat i jejich obsah. Opravdu zajímavý krok, ale podle mne a samozřejmě i jiných tím Google šlápl do h**** a zhoršuje tím kvalitu i relevanci výsledků, jen aby přinesl opět nějaký gadget, což už prostě není potřeba. Pomalu se mi zdá, že ta jejich přehnaná implementace různých krávovin jim začíná více a více škodit a stává se z toho zbytečně moc přeplácaný vyhledávač, který už dosáhl svého klimaxu, co se týče kvality výsledků. Kdysi chtěl Page a Brin jen velmi jednoduchý vyhledávač, který bude prostě servírovat relevantní výsledky a nebude uživatele zahlcovat různými blbostmi okolo. Poslední dobou mi ale přijde, že to jejich „Don’t be evil” už spíše pověsili na zeď a začínají uživatele rozptylovat zbytečnými doplňky, jako je například integrace tweetů do SERPs. Co se týče novinek a šíření kvalitních článků z ověřených zdrojů, to chápu, ale pozicovat nejnovější tweety na první místa na klíčová slova už je tak trochu škandální. A říkám to proto, že některé tweety opravdu nepřinášejí absolutně žádnou hodnotu, co se informační hodnoty týče, a vůbec, já chci přece vyhledávat, a nikoli při tom koukat na tweety jiných, které zrovna v tom tweetu mají dané klíčové slovo. Tohle mi připadá, jak když se vracíme do dob překypujících on-page faktory nebo pouze title tagem, à la dávný Aliweb. Tak vážení, nebudujte odkazy, tweetujte s klíčovými slovy a je to doma.

Testuji Google Tweet  Search

Udělal jsem si schválně takový test, který spíše souvisí s tím, jak rychle, když to má být „real-time”, dokáže Google zobrazit můj tweet v SERPs. Jednomu týpkovi se to údajně zobrazilo za 52 sekund, mně se to promítlo ve výsledcích během pár sekund, což není úplně real-time, ale je tomu blízko. Každopádně to nic nemění na tom, že můj tweet není pro tázajícího nijak přínosný a zhoršuje tím akorát relevanci a použitelnost „Don’t be evil” vyhledávače. Je zde spíše prostor pro reklamu a využití tohoto nástroje pro nepřímé budování značky. A dokázal jsem se dostat hned na první místo na tuto frázi, hurá, pryč se budováním odkazů a honem do tweetování.

Testuji real time Google search

Samozřejmě to trochu přeháním a berte mne dnes trochu s rezervou, ale myslím si, že v roce 2010 se buď tyhle tweety začnou zobrazovat na konci výsledků, anebo to bude propadák a Google to stáhne. Nezbývá nic jiného, než se věnovat své práci a tohle nechat opět na postup času. Nicméně do roku 2010 bych se chtěl podívat a trochu si zaplácat, pardon – zafilozofovat, a odhadnout, co by nás mohlo čekat a kudy se budou obecně vyhledávače odvíjet (Část II.).

Jeden komentář

Juraj Sasko | January 10th, 2010 @ 23:24:

Plne suhlasim, tiez si myslim, ze to tam nema co robit, na druhu stranu Google musel nejakym sposobom implementova aj socialne media do Serpu a bude sa tak diat stale viac.. Ale myslim si podobne ako ty, ze to este prejde roznymi stadiami a nakoniec to bude niekde naboku alebo dole..

Zanechte komentář




Pravdepodobne nemate nainstalovany flash player. Stahnete si ho a nainstalujte. Adobe Flash Player