Rok 2010 a budoucnost vyhledávání – Část III. Budoucnost a zrození nového způsobu vyhledávání

Rok 2010 bude pestrý, jako je každý rok v internetovém světě. Nicméně podle mne nedojde k žádné zásadní změně, co se týče algoritmů stávajících a hlavně vyřešení jejich hlavního problému – zjištění intence tázajících. Až vyhledávače poznají preference a záměr hledajícího, tak teprve budou moci diametrálně zlepšit své výsledky.

Každopádně, jeden projekt, o kterém jsem se dozvěděl od J. Battelle, by opravdu mohl začít mít drastický dopad na způsob, jakým lidé začnou vyhledávat a kudy se začnou vydávat. Předpokládám, že spousta z Vás neslyšelo o IBM projektu zvaném WebFountain – platforma pro „very large-scale text analysis”, která dokáže odpovědět na velmi dlouhé a komplexní dotazy jako například „vylistujte mi veškeré publikace od Jana Švejnara, ale nezahrnujte publikace z roku 2008, které se týkaly finanční krize”. WebFountain používá pokročilou technologii a hlavně umělou inteligenci (AI), která má za úkol poznat právě intenci neboli záměr za danou větou. Nicméně tento projekt zatím nemůže být scalovaný, každopádně jde o něco, co by v příštích letech mohlo prorazit a dostat se do rukou běžných uživatelů, a myslím si, že to nebude Google, kdo s tímto přijde, ale právě IBM.

Toto je nejbližší diametrální změna, která podle mne nastane, což povede k dalším výzkumům a postupně se budeme dostávat do stádia, kdy se prostě zeptáte větou, jako kdybyste se ptali paní učitelky, a dostanete jasnou odpověď. Z vyhledávače se tak začne stávat spíše odpovídač než vyhledávač.

Koukám, že se z toho zplodil docela dlouhý článek, který jsem musel rozdělit do částí, takže zbytek již nechám na diskuzi. Každopádně doufám, že Vám tento post něco přinesl, a chci Vám i prostřednictvím tohoto blogu popřát krásné prožití svátků a děkuji Vám za Vaši pozornost v roce 2009. Budu rád za případné komentáře.

Komentáře (8)

Martin | December 24th, 2009 @ 00:14:

Díky za obsáhlý článek! Já jako nejbližší budoucnost vyhledávání vidím personalizované hledání, jak už ho Google pomalu rozjíždí…

Miroslav Stibůrek | December 25th, 2009 @ 21:04:

Martine, personalizované vyhledávání bude o nějaký ten krůček dál, ale nemyslím si, že to nějak diametrálně afektuje relevanci nebo kvalitu. Je to další krok, ale neznamená, že je to dobrý krok. Naopak, jsou tam různé metriky, které půjdou ovlivnit a Google bude mít co dělat, aby se popral se spamem.

Lubos | January 1st, 2010 @ 21:56:

“kdy se prostě zeptáte větou, jako kdybyste se ptali paní učitelky, a dostanete jasnou odpověď”
Len to nesmie prekročiť istú mieru, inak to bude odsúdené tvorcami webového obsahu (a nielen morálne).

Juraj Sasko | January 10th, 2010 @ 23:30:

Tesim sa hlavne na ten IA vyhladavac, len sa obavam, ze spolahlivo fungovat este tak skoro nebude.. podla mna potrva jeden, dva roky, kym sa to vyladi v anglickom jazyku a az potom pride na dalsie, takze u nas mozme nieco podobne podla mna ocakavat v horizonte 3-4 roky

Miroslav Stibůrek | January 28th, 2010 @ 16:22:

Je pravda, že ty naše slovanské jazyky jsou náročnější, ale věřím, že v tomto je budoucnost a ani nijak vzdálená.

Radim Malota | February 3rd, 2010 @ 20:26:

No ona je pravda že už to nebude moc vyhledávač a nebude to fungovat primárně jako konkurence Googlu. Přece jen už funguje podobný Wolfram Alpha a je spíše zajímavostí než nástrojem použitelným pro běžný život.

Tomáš | May 5th, 2010 @ 09:30:

Takto dlouhé texty mohou mít určitě relevantnější výsledek než jen 2 klíčová slova


Pingbacks

  1. Rok 2010 a budoucnost vyhledávání – Část II. Rok 2010 a čemu bude patřit | Blog SEO-Profesionál.cz

Zanechte komentář




Pravdepodobne nemate nainstalovany flash player. Stahnete si ho a nainstalujte. Adobe Flash Player