Tento projekt již není aktivní. Obsah je ponechán z archivních důvodů.

Tajné výhody přístupného webu: Použitelnost

Optimalizace webu není jen o tom oklamat vyhledávače, ale hlavně o tom vytvořit stránky pro uživatele, protože tím to slouží a vyhledávače je jen nabízí ve svých výsledcích. Stránky musí být jak informativní tak přístupné a použitelné.

Pokud váš web je naprogramován podle směrnic přístupnosti a použitelnosti, přinese vám to spoustu výhod, jako například lepší pozici ve vyhledávačích a hlavně popularitu jak mezi zdravými uživateli, tak i zrakově nebo sluchově postiženými.

Zvýšená použitelnost je ta největší výhoda, což podle Jakob Nielsena (Guru ve webové použitelnosti), může zvýšit váš odbyt až o 100% a provoz o 150%. Tento článek popisuje jaké prvky musíte dodržet, aby váš web byl přístupný a použitelný.

Teď si určitě říkáte, že když navrhnu a naprogramuju stránky, které budou přístupné, tak se zvýší použitelnost a mě se tím zvýší příjmy? Není to úplná pravda, Přístupná stránka není automaticky více použitelná, je pár bodů, které musíte dodržet, aby to tak bylo. Pojďme se na ně podívat:

Kvalitní popis odkazovacího textu (link text)

Zrakově postižený uživatelé internetu jsou schopni prohlížet stránky pomocí přejíždění přes odkazy a poslouchaní obsahu toho odkazu. Počítač jim to automaticky přečte. Proto je důležité, aby odkazy měly kvalitní popis a byli použitelné. Přece i zrakově v pořádku jen přelítnou přes text a pozastavují se nad odkazy v článcích, také zřejmě proto, že je zvýrazněn.

Dáme si příklad, jak odkaz v textu může být absolutně k ničemu, pokud není správně popsaný:

Teď tady napíšu jen nějaký náhodný text, abych vám ukázal co tím myslím. Teď dám příklad odkazu v této větě: Pro zobrazení všech mých článků klikněte zde. Tam najdete více informací o tom, co jsem myslel.

Jaký je rozdíl mezi tím nahoře i tím následujícím:

Teď tady napíšu jen nějaký náhodný text, abych vám ukázal co tím myslím. Teď dám příklad odkazy v této větě: Během vaší návštěvy si můžete prohlédnout všechny moje články. Tam najdete více informací o tom, co jsem myslel.

Tento názorný příklad vám ukazuje rozdíl mezi přístupným a nepřístupným odkazem. Ten první odkaz má špatnou přístupnost a je absolutně nepoužitelný jak pro nepostižený tak i pro zrakově postižený, nikomu nic neříká „klikněte zde“, toto slovo je bohužel stále používané v odkazech na spoustu webech.

Jednoduše vám teď ukážu, jak spoustu webů stále dělá tuhle chybu. Dejte si vyhledat do google.cz například slovo „zde“ a uvidíte, že první pozici obsadí stránky společnosti Adobe nabízející stáhnutí programu Adobe PDF reader. Nebo můžete zkusit v google.com zadat „Click here“ a uvidíte ty samé výsledky. Toto je samozřejmě proto, že spoustu webů, které nabízejí soubory ve formátu PDF, poskytují i odkaz na stáhnutí programu který je přečte: Adobe Reader. Tímto Adobe získává tisíce odkazů na jejich stránku, a proto také jsou na klíčové slovo „zde“ první ve vyhledávači a mají PageRank 9/10.

Nicméně slovo „zde“ nikdo nepoužívá k vyhledávání, takže proto je druhý příklad popisu v odkazu kvalitní, přístupný a použitelný pro uživatele.

Popis formulářů

Když vytváříte formulář (například tickbox) je důležité použít tagy <label for>, pokud jste tohle nikdy nevyzkoušeli tak je to jednoduché:

<input type="checkbox" id="jmeno" /><label for="jmeno">Jméno</label>

V podstatě to přiřadí k tickboxu popis a výhoda je v tom, že i z toho textu se stane odkaz, tím pádem když na něj kliknete, tak se čtvereček taky zafajfkuje.

Velké kusy informací rozdělte na části

Zrakově postižený musí naslouchat informacím na každé stránce a pamatovat si je, což může být velmi obtížné, pokud je text přehnaně dlouhý. Uživatelé ztratí pozornost. Tohle se dá vyřešit pomocí rozdělení článku na menší části a skupiny, přidání nadpisů, podnadpisů atd. Tohle není nukleární fyzika, proto si myslím, že by každý web mohl implementovat tyto základy pro použitelnost a přístupnost webu.

Poskytněte mapu stránek (Sitemap)

Mapa stránek může být velmi užitečná jak pro běžné uživatele tak i pro zrakově postižené. Mapa stránek vám poskytne list všech stránek na celém webu, je to výhoda pro všechny uživatele, jelikož přímo vidíte všechny sekce webu.

Odpovídající navigace

Odpovídající navigace je jedna z nejdůležitějších prvků, jelikož naviguje uživatele na ostatní stránky na vašem webu. Navigace musí být viditelná a měla by být stejná na každé vaší stránce, protože když uživatel přijde na váš web a po chvilce si zvykne na vaše menu a pak klikne na odkaz v menu a najednou už není navigace vlevo, ale vpravo, tak si znovu musí zvykat. Může to být pro uživatele velmi frustrující a samozřejmě to tak vidí i vyhledávače, jelikož ty berou v potaz, jestli stránky jsou užitečné pro internetové surfaře.

Navigační menu musí mít vždy jasnou strukturu a každý odkaz musí být dobře popsaný.

Žádné pop-up okna

Všichni nesnášíme, když přijdeme na stránky a hned nás bombardují masivní propagací různých produktů a služeb a pop-ups (překrývací/vyskakující okna) vás téměř odradí od toho někdy ještě navštívit tu samou stránku. Tyto okna zásadně nepoužívejte, jelikož pro zrakově postižené, to může být dosti nepříjemné. Oni ani nemusí vědět, že čtou něco co s tou stránkou na kterou chtěli nemá co společného.

Existuje na to nástroj, který vám je zablokuje jako je například Google toolbar, nebo add-on pro Mozilla Firefox.

Používejte CSS

CSS – Kaskádové styly jsou obecně výkonný a použitelný, jelikož vše nadefinujete a to můžete udělat v externím CSS souboru a nemusíte vypisovat tagy v HTML jako třeba <font> a další, které už vyšli dávno z módy. Stránky, které používají CSS získají i lepší umístění ve vyhledávačích.

Učiňte zvuk také přístupným

Pokud máte na webu zvuk nebo video se zvukem, tak vytvořte k tomu i skript, který vypíše veškerý text který je řečen v daném médiu. To znovu pomůže k přístupnosti stránek. Samozřejmě teď už existuje technologie, která dokáže neuvěřitelné věci. Například Britský vědec Stephen Hawking, který je paralyzovaný už od mala, tak mluví skrze počítač. Počítač snímá jeho myšlení, takže když něco chce říct, tak si to myslí a počítač to za něj řekne. Je to stále mezinárodně uznávaný vědec, který zkoumá fungování vesmíru a černé díry.

Jak to prospěje Optimalizaci pro vyhledávače – SEO?

Prezident a CEO Americké společnosti SEO Inc. a hlavně SEO guru Garry Grant v roce 2007 potvrdil, že vytvoření přístupného a použitelného webu pro zrakově postižené nebo němé zvyšuje ranking ve vyhledávačích. Grantova dcera je zrakově postižená a proto se dal do výzkumu použitelnosti a přístupnosti webu. V televizním vystoupení potvrdil, že v této oblasti vyzkoumal, že použitelnost a přístupnost webu prospívá optimalizaci pro vyhledávače a zvyšuje pozici ve vyhledávačích.

Při vývoji nových stránek nebo rekonstrukci stránek, je důležité se zamyslet, pokud celý web vytvořit přístupný také pro postižené lidi. Vyhledávače jako Google dávají samozřejmě větší “krédo” takovým stránkám.

Snažte se vytvořit stránky takzvaně Blind Friendly. Vše o projektu Blind Friendly Web přístupnosti webových stránek pro nevidommé a slabozraké, najdete na jejich oficiálních stránkách.

Komentáře (4)

Těžba v krkolomu | October 14th, 2008 @ 19:58:

Nazývat “klikněte zde” jako *nepřístupný* odkaz je zcestné.
bez atributu ‘name’ je na nic.
“Stránky, které používají CSS získají i lepší umístění ve vyhledávačích.” — jako cuže?!

Těžba v krkolomu | October 14th, 2008 @ 20:00:

“bez atributu je na nic” .. tam původně bylo: “input type=’checkbox’ id=’jmeno’ je bez atributu ‘name’ na nic

Miroslav Stibůrek | October 14th, 2008 @ 20:49:

Odkaz “klikněte zde” je naprosto nepřístupný. Z toho co řikáte je naprosto poznat vaše chápání přístupnosti. Odkaz nebo-li anchor link by měl být deskriptivní a být použitelný pro zrakově postiženého. Tím, že bude obsahovat jen prázné slova “klikněte zde”, tak bude naprosto k ničemu pro zrakově nevidomého, který odposlouchává z takzvaně “screenreader”. Když uslyší ten prázdný text, nic mu to nenapoví.

Pokud neznáte pravidla pro přístupnost webových stránek, prosím pročtěte si W3C accessibility guidelines. Konkrétní odstavec na anchor text je zde http://www.w3.org/TR/2008/WD-WCAG20-TECHS-20080430/H30.html.


Pingbacks

  1. Přineslo Vám dobré SEO více zákazníků? | Blog - SEO-Profesionál.cz

Zanechte komentář




Pravdepodobne nemate nainstalovany flash player. Stahnete si ho a nainstalujte. Adobe Flash Player