Tento projekt již není aktivní. Obsah je ponechán z archivních důvodů.

Případová studie: televize a press – vliv na virální marketing a branding?

Tato publikace je případová studie, která částečně zkoumá virální marketing a vliv televize a novin na branding nového produktu. Toto je docíleno skrze analýzy návštěvnosti a data jsou většinou uvedena v procentech nebo násobkách; nejsou zveřejněna přesná čísla návštěvnosti. Jedná se o našeho klienta TiskProRadost.cz®, pro kterého spravujeme optimalizaci pro vyhledávače (SEO), což například zahrnuje linkbuilding, on-line PR a další metody internetového marketingu jako analýzy přístupnosti a použitelnosti.

Uvedu vše trochu do kontextu; prostřednictvím projektu TiskProRadost.cz® chtěla firma představit nový produkt na trh – Příjmenář ®. Jedna přirozená propagační strategie, byla upozornění pressu a televize na nový vynález, který má určitě právo na to dostat velkou pozornost.

Výsledek byl více jak minutový spot v televizních novinách TV Nova, který lze shlédnout na TN.cz. Dále byl publikován i článek na iDnes.cz. U obou se jedná o přirozené publikace; předpokládám, že už víte co z toho plyne – ano vzniknou z toho přirozené zpětné odkazy, které v tomto případě lze považovat za velmi kvalitní a užitečné při optimalizaci.

Prostřednictvým statistik bych Vám chtěl ukázat jakým způsobem virální velmoce napomáhají virálnímu marketingu.

Gigantická návštěvnost

Průměrná denní návštěvnost na webu TiskProRadost.cz® byla jednoduše “Y”. 19. listopadu jsem zaznamenal X návštěv. 20. listopadu jsem si během dne prohlížel statistiky, a výsledky byly velmi překvapivé. V Google Analytics (GA graf 1) ani nebylo vidět ty modré body z předchozích dnů, jen obrovský výstřel v návštěvnosti.

Graf 1 - Náhlý vzrůst (Zdroj: GA - TiskProRadost.cz)

Nicméně, po takové propagaci jsem osobně očekával nárůst návštěvnosti někde okolo 1000%, ale s tím přišlo velké překvapení. Návštěvnost doslova vystartovala na “Mount Everest”, z x přístupů na 50x přístupů (z čehož bylo 17.5% z vyhledávačů), celkový procentuální vzrůst o 4 800 % ! Tento jev je zobrazen na druhém grafu.

Graf 2 -posun (Zdroj: GA – TiskProRadost.cz)

O den později se návštěvnost pohybovala na 28x, což je stále obrovský úspěch. Nicméně, se návštěvnost teď bude stále snižovat a pomalu scházet dolu z té velké hory, ale spíš nás zajímá jaký bude konečný výsledek tohoto buzz marketingu? Čtěte dál a dozvíte se jaký rozruch to způsobilo.

Virální Marketing v akci

Podle mě, jedním z nejlepších prostředků pro virální marketing jsou média, obzvášť pro zveřejnění konkrétního produktu v televizních novinách, nebo na portálu, který má statisícovou denní návštěvnost.

Vrcholová návštěvnost u našeho klienta už samozřejmě dosáhla prvotního vrcholu, ale tím to rozhodně nekončí, poněvadž to nastartovalo buzz, jak na internetu, tak i v běžné “offline komunitě”. Jedná se o novinku na českém trhu a velice zajímavý produkt, když to řeknu doslova, tak tento buzz vypustí velmi „nakažlivý” virus, který se už začal a dále bude šířit. Vždycky mi bylo jasné, že TV musí být ideální nástroj pro virální marketing, ale až teď to mám podložené věrohodnými daty. Z toho lze shrnout, že televize je perfektní médium pro virální marketing, ale jak tento jev například TN.cz umocňuje? Jaký typ call-to-action používají a jaký byste měli implementovat vy na svých portálech?

Virální nástroje na TN.cz

  1. U článku TN.cz i iDnes.cz nabízejí tyto portály diskuzi, která umožňuje uživatelům prodiskutovat dané téma a dále tím zdarma posilovat branding vašeho produktu.
    Zdroj: TN.cz

    Zdroj: TN.cz

    Co se týče TiskProRadost, tak po uplynutí jednoho dne bylo publikováno 774 diskuzních příspěvků!
    Rada: Pokud publikujete články, nebo cokoliv co má vírální potenciál, tak neváhejte připojit diskuzní nástroj, aby měli čtenáři možnost si vyměňovat argumenty a přidávat svůj názor. Když to napojím na SEO, tak díky diskuzím Vám přibyde relevantní obsah a budete si kolem sebe budovat komunitu.

  2. Další velmi efektivní virální call-to-action je poskytnutí uživatelům prostředek k roznášení načerpaných informací o roh dál. Toto lze docílit různými způsoby; protože např. TN.cz vědí nejlépe jak šířit zprávy, nabízejí čtěnářům možnost poslání článků další osobě prostřednictvým e-mailu. No a už tu máme řetězovou reakci. Mimo jiné, TN.cz také poskytuje hlasování a možnost si vytisknout článek. Závěr? Perfektní interakce a použitelnost + word-of-mouth marketing
    Zdroj: TN.cz

    Zdroj: TN.cz

    Rada: Vždy se snažte vžít do očí potencionálních čtenářů, nebo třeba co vy sami požadujete, když jste na jiných webech a čtete si článek. Nabídněte uživatelům možnost šířit informace dál a poskytněte jim větší interakci.

Následek virálního obsahu – branding plus přirozený linkbuilding

Ptáte se teď sebe jak může tento virální obsah napomoci přirozenému linkbuildingu? – Díky již zmíněnému buzzu; když se vrátím zpět k TiskProRadost.cz®, tak přesně došlo k tomu co jsem očekával – na internetu už začli kolovat různé diskuze o Příjmenář® a příjmeninách, a díky těmto diskuzím budou za

  1. stále přicházet noví návštěvnící a za
  2. ještě k tomu z toho vzniknou přirozené odkazy, buď z diskuzí nebo i nových článků o příjmenáři. Samozřejmě nemůžeme opomenout již zmíněné velmi kvalitní zpětné odkazy z autorativních webů jako jsou iDnes.cz (PageRank: 7, S-rank: 100) a TN.cz (PageRank: 4, S-rank:100)

Během jednoho dne se například rozjeli diskuze na:

http://www.mimibazar.cz/vtip.php?id=21180

http://www.sokolik.cz/weblog/clanek/?a=1168

http://www.druhabe.estranky.cz/

http://otazky.libimseti.cz/prijmeniny-19102?uid=e2797fefcf3be3e92b1910490832dc34

http://www.facebook.com/group.php?gid=96876640553 (Trochu Social Media Optimization)

Toto je samozřejmě jen začátek, očekává se ještě větší dopad na návštěvnost, poněvadž dojde i k jevu word-of-mouth.

Jelikož pro TiskProRadost.cz® spravujeme SEO a jednou důležitou částí je linkbuilding, tak toto bude pozitivně afektovat jak pozice ve vyhledávačích, tak návštěvnost a popularitu webu. Tento virální jev je velkým potenciálem k budování přirozených odkazů. Také jen stranou upozorňuji, že externí odkazy nejsou všechno; pro excelentní výsledky je potřeba zvládnout veškeré nástroje internetového marketingu.

Dopad na počet proměněných zákazníků?

Konverze

Při přístupu návštěvníka, je vždy ho důležité konvergovat a dosáhnout stanoveného cílu. Co se týče projektu TiskProRadost.cz®, tak stažení požadovaného softwaru k sestavení svého Příjmenáře® nebo vytvoření fotoknihy byl nastevný cíl v GA.

Konverze: stažení programu (Zdroj: Google Analytics - TiskProRadost.cz)

Graf 3- Konverze: stažení programu (Zdroj: Google Analytics - TiskProRadost.cz®)

Z grafu 3 lze 20. listopadu zpozorovat eskalaci konverzí o více jak 1000 %.  Toto je výrazný nárůst; chci jen podotknout, že tato konverze není zcela finální. Po stažení software musí dojít ještě ke sestavení všech digitálních fotografií, které chcete mít vytištěné na svém Příjmenáři nebo fotoknize a poté učinit objednávku. Nicméně, toto uživatel může provést až po delší době, takže je velmi obtížné přesně určit kolik z těchto konverzí povede k další konverzi (k objednávce).

Konverzní poměr

Konverzní poměr byl snad jedinný klesající jev – z 6.64% na 1.53% (19.listopad > 20.listopad). 21.listopadu opět stoupl na 1.97% a předpokládám, že dále bude, poněvadž návštěvníci budou stále více a více cílení. Nicméně, musíme si uvědomit podstatnou věc – počet přístupů není všechno. Samozřejmě jsme zaznamenali evidentní nárůst v návštěvnosti, ale poměr konverzí s návštěvností prudce klesl. Toto je ale v podstatě běžný a očekávaný fenomén u přístupů z médií jako jsou v tomto případě televize a noviny; důvod je jejich velmi obecné cílení, víceméně dělají reportáže ze všech odvětví.

Vracející se návštěvníci

Jednou velmi důležitou věcí je, jak moc zapůsobil tento propagační materiál? Vracejí se návštěvníci zpět na stránky? Kolik se jich vrací?

Na grafu 4 jsou zobrazeny vracející se přístupy a hned je patrné, že druhý den po spotu v televizních novinách sice noví návštěvníci ubili, ale vracejících se přibilo o 7.2%. Dovoluji si tvrdit, že toto je jev aktuálního buzzu, ale jaký to bude mít dopad do budoucna, to je zatím neznámo.

Vracející se návštěvnící (Zdroj: Google Analytics - TiskProRadost.cz

Graf 4 - Vracející se návštěvnící (Zdroj: Google Analytics - TiskProRadost.cz

Teď je otázka jaký výsledek bude mít tento virální marketing. Samozřejmě do celého projektu je zapojeno i SEO, takže měření úspěšnosti mediálního zveřejnění produktu bude trochu nepřesné. Určitě to budeme měřit například pomocí analýzy klíčových slov, přes které přichází návštěvníci, nebo počet přímých návštěv.

Výsledek? Branding k nezaplacení

Jak už si určitě uvědomujete, tak takový způsob propagace má opravdu obrovský dopad na virální marketing – buzz marketing – word-of-mouth marketing, jen ze všech diskuzí, které následovali po jednom dni.

Ná závěr bych chtěl říct, že mě celý proces opravdu fascinoval a analýza návštěvnosti byla a ještě bude zajímavá.  Doufám, že Vás tato studie zaujala a byla pro Vás přínosem, určitě se třeba zamyslete nad virálními a call-to-action nástroji zmíněné v této studii.

Jinak diskuze je otevřená dokořán, rád si poslechnu a prodiskutuji Vaše úhly pohledu, zkušenosti a nápady.

Komentáře (2)

Ivan | December 11th, 2008 @ 21:51:

Gratuluji, ale abych byl úpřimný, nevěřím na dlouhodobější efekt u tohoto konkrétního produktu. Zvolená cesta je výborná, ale je to loterie zda se onen “vynález” uchytí v podvědomí či nikoli. Skutečně jsem zvědav jak se to bude dál vyvíjet a zda můj pesimistický pohled byl pochybený či nikoli.

Miroslav Stibůrek | December 12th, 2008 @ 12:50:

Děkuji. Určitě je to loterie, člověk u takových věcí nikdy neví. Prvotní rozruch byl úspěšný, ale teď opravdu záleží jakým směrem se to vyvine. Záleží jestli český lid, bude chtít slavit další den v roce, ale jelikož Češi rádi slaví a popijejí, tak velké procento populace to příjme. Budou mít další důvod si vyčistit mozek. Navíc, ty lidi kterým se to libí o tom budou mluvit v dobrém. Největší reklamu ale vytvoří lidi, který o tom budou mluvit jako o kravině. U virálního marketingu je krásné, že lidi tu reklamu pak dělají vlastně zadarmo.

Zanechte komentář




Pravdepodobne nemate nainstalovany flash player. Stahnete si ho a nainstalujte. Adobe Flash Player