Tento projekt již není aktivní. Obsah je ponechán z archivních důvodů.

V čem se liší čeští SEO konzultanti od googlovských?

Jsou znalosti českých SEO konzultantů stejné jako u jiných v cizích zemích, například ve Velké Británii, kde dominuje Google? Proč většina z nich stále používá staré metody, které už spadají do praSEO? Je velký rozdíl mezi českými a cizými weby, a to ve způsobu, kterým dosahují majitelé dobrých pozic ve vyhledávačích.

Zaměřme se například na Česko a Anglii. V Česku dominuje trh Seznam.cz společně s Google.cz. V Anglii dominuje trh Google.co.uk společně s Yahoo.co.uk.

Pojďme se ale podívat, v čem se české stránky mýlí a mají nedostatek znalostí (nebo že by jim nic jiného nezbývalo?).

Porovnejme například klíčové slovo s opravdu velkou konkurencí: parfémy. Tak schválně, zanalyzujme si prvních 5 výsledků na Google.cz a Google.co.uk

Porovnání PR, backlinks a počet externích odkazů u Google.cz a Google.co.uk

Porovnání PR, backlinks a počet externích odkazů u Google.cz a Google.co.uk

Co by to mohlo signalizovat?

  • Větší konkurence v UK
  • Uživatelé targetují jiná klíčová slova
  • Mylné představy o SEO
  • Odlišná strategie
  • Jiný byznys model

Větší konkurence a obsahová strategie, to je tak trochu hloupost, stačí si jen porovnat hledatelnost slova v obou zemích:

Google.co.uk

Perfumes: 246 000

Perfume: 2 740 000

Google.cz

Parfémy: 27 000 (+ parfemy)

Parfém: 13 000 (+ parfem)

(Zdroj: https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal)

Odlišná strategie – to pochybuji, anglický trh je mnohem sofistikovanější a soustředěnější na online prodej.

Co nám tedy zbývá, že by mylnost SEO konzultantů? Nebo je to proto, že v ČR existuje navíc Seznam.cz – „lídr” českého trhu? Je možné, že optimalizováním pro Seznam si kopete vlastní hrob u Google, stejně jako optimalizováním pro Yahoo.co.uk si oni kopou hrob u Google?

Co z těchto výsledků tedy vyplývá:

1.      Nejvíce směšný je asi ten počet externích odkazů na českých webech. Na tom mají zásluhu zejména patičkové odkazy a samozřejmě také nákup odkazů. Podíváte-li se na anglické weby, počet externích odkazů v patičce či jinde se rovná nule. Patičkové odkazy jsou v podstatě k ničemu a v některých případech mohou spadat do webspamu.

2.      Je evidentní, že české weby se řídí podle počtu zpětných odkazů, jak zřetelně v tabulce vidíme. 1 000 000 zpětných odkazů??? Přirozenou cestou nikdy! Opět vidíme rozdíl mezi těmito dvěma skupinami, na Google.co.uk jim stačí 5000 odkazů a jsou první. Důvod? U českých webů 95 % jejich odkazů ani Google nepočítá, jelikož jsou buď affiliate, nakoupené, nebo získané jinými manipulativními cestami. Jen frakce z nich jsou opravdu přirozeného původu. Problém je v tom, že na Seznam to stále ještě platí, ale nebude trvat dlouho, než manipulativní linkbuilding „půjde do kopru” i na Seznamu, čímž se možná vyčistí i převeliké množství „SEO konzultantů”.

3.      O Pageranku nemá příliš smysl polemizovat, jelikož stejně neznáme absolutní hodnotu. Nelze vyvozovat žádné velké závěry, poněvadž to je jeden z „X” faktorů, které Google využívá k seřazení výsledků.

Na závěr

Chtěl bych se ještě vrátit k jednomu bodu, o kterém jsem se důkladně nezmínil, a tím je mylnost některých konzultantů a nedostatek znalostí. Jejich posedlost spočívá zejména ve výměně a nákupu odkazů a hlavním cílem je získat jich co nejvíc. Než aby přemýšleli, jak získat opravdu kvalitní odkaz, může jich být jen pár, vydají se raději tou snadnější cestou, která už je tak profláklá, že nevyžaduje ani špetku kreativity.

Neustále sleduji dění v cizích SEO komunitách a mezi mé oblíbené profesionály mimochodem patří Rand Fishkin; každopádně oni se zaměřují na budování komunity okolo sebe a získání jména v internetové komunitě a skrze toto získávají přirozené odkazy, kdežto většina české SEO komunity dává přednost manipulativnímu linkbuildingu a „pralinkbuildingu” (registrace do bezcenných katalogů – neefektivní využívání času). Tento závěr také vyplývá z našeho malého experimentu z oboru parfémů. Co myslíte, nasazuje si česká SEO komunita černé klobouky?

Komentáře (24)

MartiN | March 19th, 2009 @ 14:41:

Měl jsem v plánu napsat článek, ale trochu z jiného pohledu. Tedy, proč nemá v současné době smysl optimalizovat v ČR pro Google. Prostě až bude mít Google V ČR většinu, tak se budu soustředit na něj. Zatím nemá, tak dělám to, na čem moji klienti nejvíc vydělají. Tedy na Seznamu. Je škoda, že některé praktiky, které dnes na Seznam hodně platí jsou až na hranici pravidel a Google je občas i penalizuje. Takže se občas dostávám před volbu buď Seznam, nebo Google.

Ale nic se nezmění, dokud tu Google nebude mít většinu a nebo do doby, než Seznam změní svoji fulltextovou strategii.

S článkem souhlasím, je fakt super a myslím, že postihnul řadu problémů, které dnes český internetový trh má. Na druhé straně bych to nebral tak tragicky a věřím, že během příštích několika let se situace změní. Jednak v tom, že dojde na souboj Seznam vs. Google, na kterém vydělá koncový uživatel. A také v tom, že na českém trhu se situace neustále vyvíjí a i ty velké weby, jako shopy s parfémy, budou směřovat k budování komunity a značky.

A ještě jedna poznámka na závěr. Je dost tragické, že zrovna web, který je na Googlu první na parfémy, je postavený na odkazové liště… Což není zrovna podle pravidel Googlu.

Miroslav Stibůrek | March 19th, 2009 @ 16:19:

Je to tak. Ty techniky pro Seznam.cz už kolikrát porušují pravidla Google. Vyváženost nastane až Seznam adaptuje metody, které budou efektivně bojovat proti manipulativním technikám.

Nejhorší ale problém v ČR je, že Seznam a Google mají oba velký podíl na trhu, což v dalších zemích neexistuje (kromě snad Korei a Číny), tudíž je těžké najít tu zlatou střední cestu, aby web uspěl u obou vyhledávačů.

Ze Seznamu chodí nad-poloviční většina, ale z Google lze také vybudovat solidní návštěvnost, obzvlášt pokud tam nějaká ta hledatelnost slov je. Například u Yahoo.co.uk, které má nejaký 5% podíl, tam to například moc cenu nemá, ale u Google.cz, který má v ČR přes 30%, tak zde už to má velký význam optimalizovat jak pro Seznam, tak pro Google.

Ano, ten web na prvním místě na Google v oboru parfémy to je opravdu tragické a občas přemýšlím nad tím, kdy Google takové weby už srazí k zemi.

Kamil Brabec | March 19th, 2009 @ 20:53:

S článkem souhlasím, typické “SEO” se v ČR prezentuje jako nejrůznější lišty, patičky apod.

Myslím, že je ale i trošku chyba říkat “optimalizace pro seznam, nebo optimalizace pro google”. Pokud by vše fungovalo, jak má, nebylo by třeba rozlišovat. Samozřejmě, jsme nuceni využívat mezer seznamu, jelikož je využívá i konkurence.

A pravdu máte i v tom, že se za nějakou dobu pročistí “SEO ovzduší” od pseudo konzultantů, zároveň by se mohli zbořit mýty o měření úspěšnosti pozicemi a SEO svět by byl krásný 🙂

Pouze pro doplnění dodám, že podobná situace, jako u nás, panuje i v Rusku s jejich yandexem.

Jinak hezký článek

JH | March 19th, 2009 @ 22:49:

Moc pěkný článek. Také bych si vždy kladl otázku, co je výhodné také pro google a seznam. Na čem nejvíce vydělají… Od toho se jistě odvíjí i všechno ostatní…

Enti | March 19th, 2009 @ 22:54:

Nakonec tomu vyhledávači je jedno, co bude na prvním místě na slovo “parfémy”, hlavně, když hledající najde stránku s parfémy.
Při své praxi se snažím zákazníkům vysvětlit, že musí budovat web, obsah, diskutovat, komunikovat. Jenže to je moc práce a přes patičky a lištičky toho psíka Seznamu nejlépe nalákáte 😉

Adam Skalak | March 20th, 2009 @ 00:43:

Zajimavy clanek. Ty patickove odkazy nebo listy je opravdu hrozny nesvar ceskych webu. Jsem zvedavy kdy si Google a v podstate i Seznam na tyto weby doslapne s manualni penalizaci.

Miroslav Stibůrek | March 20th, 2009 @ 10:49:

Kamil Brabec: Taky si říkám a doufám, že toho krásného SEO světa se někdy dočkáme :-).

JH: Je to boj a holt jelikož nejsou na trhu rovnocenní soupeři co se týče technologie, tak všichni mají o to více práce.

Adam Skalak: On Google manuálně v některých případech zasahuje, ale snižuje jim pouze PageRank, pozice jim většinou ponechá. Měl by je ale i penalizovat v SERPs. Myslím si, že Google tím snížením PR jim spíše dává najevo, že porušili pravidla a snaží se je zastrašit, a tím doufá, že manupilativní metody přestanou používát, toť ale otázka samozřejmě.

Adam Skalak | March 21st, 2009 @ 12:31:

Mrkni na pripad GoCompare – je to jeden z nejznamejsich pripadu kdy web ztratil pozice v UK.
http://weblogs.hitwise.com/robin-goad/2008/02/google_blacklists_gocompare.html
Ja bych si tipnul ze Google vubec nema “kontrolora” na ceske weby. Nedovedu si totiz vubec vysvetlit jak je mozne ze existuje takove mnozstvi ceskych webu z ruznymi listickami a patickami. Ale tady jenom ciste spekuluji.

“Myslím si, že Google tím snížením PR jim spíše dává najevo, že porušili pravidla a snaží se je zastrašit, a tím doufá, že manupilativní metody přestanou používát, toť ale otázka samozřejmě.”
Myslis ze by toto opravdu nekoho zastrasilo natolik ze by prestal porusovat guidelines? Co kdyby to treba bylo proto aby lidi prestali od toho webu nakoupovat odkazy? GTPR je prece jenom nejpouzivanejsi a nejrychlejsi k ohodnoceni stranky. Duvodu je samozrejme nekolik ale pouze pokud ztratim pozice (navstevnost) tak zacnu porusovani guidelines resit.

Miroslav Stibůrek | March 21st, 2009 @ 13:52:

Jojo, to je zajímavý případ, tam je jasně vidět ta závislost na Google a co to může způsobit. Přidělali si holt potíže a ještě k tomu budou určitě sypat do PPC více než ostatní. Ohledně toho “kontrolera” nevím, přijde mi to divné, ono zase kdyby z výsledků všechno zabannovali, tak by pak nebyl relevantní výsledek pomalu žádný. Je to otázka času, než se to srovná, jak jsme se předtím shodli s kolegy.

“co kdyby to treba bylo proto aby lidi prestali od toho webu nakoupovat odkazy?” – To je také možnost, ale háček je v tom, že podle PageRank se těžko soudí link juice, jelikož neznáš přesnou hodnotu, tudíž PR3 může být na pokraji PR 2/3 a PR4 na pokraji PR 4/5. A víme, že reálný PageRank exponencionálně roste s každým stupňem na GTPR, a navíc se aktualizuje jednou za uherský rok. Česká komunita spíše využívá Srank.

“GTPR je prece jenom nejpouzivanejsi a nejrychlejsi k ohodnoceni stranky.” – A také nejhorší. Hodnotit podle GTPR jak jsem zmínil je naprosto nepřesné. S tím, že začnes řešit guidelines až tě to dohoní, tak to záleží v jakém oboru se pohybuješ. Když se vrátíme k případu GoCompare, které zmizelo na slovo “car insurance” a tím přišli o brutální podíl organického trafficu a ještě k tomu tím dali prostor konkurenci, tak na takovém trhu si nemůžes přece dovolit něco takového a čekat až se propadneš. Jejich případ považuju za amatérismus. Jako když mi to sype takový prachy z vyhledávačů, tak si budu sakra dávat pozor na neporušení guidelines.

Adam Skalak | March 21st, 2009 @ 19:38:

S tim GTPR uplne souhlasim. Ja jsem myslel to ze vetsina amateru kupuje odkazy pouze podle GTPR a tim padem kdyz Google tuto hodnotu snizi tak amateri uz si z toho webu odkaz nekoupi.

Miroslav Stibůrek | March 21st, 2009 @ 20:09:

Souhlas 😉

MartiN | March 21st, 2009 @ 20:44:

To s tím snižováním pageranku je zajímavá úvaha, Adame. Bohužel problém patičkovcýh nákupů, prodejů a výměn je tak rozsáhlý, že by Google musel snížit rank všem, aby to bylo fér. Jenže to by pak zas nemělo efekt, protože by všichni věděli, že jde jen o snížení ukazatele a ne o snížení pozic. Smysl toho, co Google dělá, je znehodnocení Pageranku, jako kritéria pro patičkové odkazové machinace. Nevýhoda je, že pak upadá i vypovídací hodnota pageranku jako takového.
Přístup samotných “penalizovaných” webů je různý a také přístup kupujících je různý.

Radana Štěpánková | June 13th, 2009 @ 18:57:

Byl byste někdo tak hodný a řekl mi, proč googl na spojení: psychologická poradna online vyhledává moji stránku http://www.rovena.info/psychologicka-poradna-online-rovena.html na 3.místě a seznam ji snad vůbec nenalézá?
Než jsem s programátorem udělala změny, ke kterým mne inspiroval Velký průvodce seo, nalézal mne seznam a googl srovnatelně, ale pouze na spojení psychologická poradna – nyní mne lépe vyhledává googl a seznam mne dost ignoruje – prosím pěkně, proč?

Miroslav Stibůrek | June 17th, 2009 @ 13:09:

Radana Štěpánková: Pro upřesnění dotazu, mohu se zeptat jaké změny jste implementovali, že byly tak výrazné, až zapříčinily propad na Seznamu? Také kdy přesně k propadu došlo? Je velice pravděpodobné, že příčinou nemusely být změny, které jste provedli, ale nedávná signifikantní úprava Seznamáckého algoritmu. NA druhou stranu polepšení u Google může pouze znamenat, že jste hrála do noty úpravám Google algoritmu.

Radana Štěpánková | June 17th, 2009 @ 14:01:

před tím všechny názvy byly stejné, změnili jsme html, přidali jsme tagy, přejmenovala jsem stránky – všude jsou uváděna klíčová slova
– seznam mne ignoruje u spojení, která jsou na stránce – vypadá to, že seznam jede především podle názvu stránek – u některých spojení to tak vypadá – ale na té stránce poradna online je něco špatně, protože to mne nenalézá vůbec, přestože relevance je velká. Za co můžu být penalizována?
Co měnil seznam za algoritmus?
S programátorem budu dělat změny snad do 14 dnů.

Radana Štěpánková | July 3rd, 2009 @ 14:47:

I když odpovědi jsem se nedočkala, předám informaci, že nyní můj web na klíčová slova vyhledává googl i seznam srovnatelně. Seznamu pouze výrazně déle trvalo, než po úpravách stránky mezi vyhledávané zařadil.

Miroslav Stibůrek | July 6th, 2009 @ 14:29:

Děkuji za informování. Vaše otázky už byly bohužel příliš specifické a právě odpovědi k takovým otázkám naleznete skrze testování. Sama jste teď zjistila, že to bylo pomalostí Seznamu. Takové věci vždy zjistíte časem, někdy není možné přesně určit závadu přímo z fleku. Pokud byste chtěla něco blíže prodiskutovat, tak už prosím pište na e-mail.

Štefan Ihnat | July 19th, 2009 @ 20:21:

Děkuji za zajímavý příspěvek 🙂

Těším se na doby, kdy budou zákaznící brát v potaz to, že pozice na Seznamu není všechno … Občas se stane, že klient má pocit, že se nic moc nedělá (protože to není okamžitě vidět jako extrémní stoupání v grafu v Analytics), a tak odejde k někomu, kdo ho dá do extrémní lišty 🙂 Jednou, dvakrát se vyhoupne na polovinu první stránky a pak pochopí, že udělal chybu.

Nemalým problémem je nedočkavost ..

Hezký večer.

Miroslav Stibůrek | July 20th, 2009 @ 12:24:

Řekl bych, že tento problém řešíme všichni. Pokud se jedná o nezkušeného klienta (je to častější u menších firem), tak ten celému procesu úplně perfektně neporozumí a často z té nedočkavosti bývají nervózní, to je pravda. Je samozřejmě velmi důležité hned vysvětlit klientovi jak se úspěch SEO projektu měří a co a jak dlouho trvá atd., někdy ani to nepomůže.

Doba, kdy nebudou klienti koukat pouze na pozice se obávám, že nejspíš nikdy nepříjde, pokud zde budou stále ty takzvaní pseudo konzultanti.

Bivoj | November 21st, 2009 @ 18:17:

Klienti chteji vydelat vice penez.

Neni dulezity ani pomaly jisty rust, ani okamzity skokovy. Dulezite je, mit v okamziku dosazeni sveho ciloveho data maximalni vydelek. Toto datum si kazdy stanovuje podle svych potreb. Muze to byt mesic, muze to byt rok, klidne deset. To je na osobni potrebe.

Neni jen jedna cesta, diverzifikace je mozna. Je mozne pouzit rychly i pomaly zpusob najednou na dvou ruznych projektech.

Kritika je dobra, vuci sebe nejlepsi.

Je dlouhodobe vyhodnejsi pracovat, nez si stezovat.

Danny | February 13th, 2010 @ 16:34:

Nemůžu souhlasit s tím, že registrace do katalogů je ztráta času. Ono to má hlavně jiný efekt než jen linkbuilding. Už se mi několikrát stalo, že když jsem hledal nějakou firmu, tak před jejími stránkami mi vypadly výsledky z různých katalogů, což mi připadne dobrý pro toho, kdo hledá.

Na druhou stranu docela smůla pro ty firemní stránky 🙂

Mara | March 2nd, 2010 @ 17:11:

Tak jsem se k tomu článku sice dostal až po roce, člověk by řekl, že spousta věcí bude jinak, Seznam nasadil nový fulltext,ale pořád bych řekl, že článek by platil 100% i kdyby byl napsaný včera…



Pravdepodobne nemate nainstalovany flash player. Stahnete si ho a nainstalujte. Adobe Flash Player