V čem spočívá dnešní optimalizace pro vyhledávače?

SEO lze rozdělit na dvě části, on-page a off-page faktory. On-page faktory se týkají přímo úprav na webu jako optimalizování obsahu, nadpisů, inter-linking atd. Mezi off-page faktory patří například počet externích odkazů, které vedou na stránky. Získají se pomocí výměny odkazů, registrace do katalogů, psaní ve fórech, komentářů, SMO a nebo přirozenou cestou.

Otázka dnešní diskuze zní, jsou on-page faktory ještě vůbec důležité? Samozřejmě upravovaní kódu, aby byl validní, přístupný a dobře strukturovaný je důležité, ale je opravdu všechno tohle tak nepostradatelné? Nic přeci neporazí velmi kvalitní obsah, který jen tak uživatel někde nenajde. Pokud bude mít web perfektní on-page SEO a nekvalitní obsah, tak stejně bude někde ztracený na 4-té stránce vyhledávačů. Prvotřídní a unikátní obsah je absolutní král v SEO a pomocí dobrého obsahu si stránky vybudují velkou škálu přirozených backlinků. Můžete mít perfektně zoptimalizovaný web, ale pokud nemáte co nabídnout, tak jste “ztraceni”.

On-page faktory už se pomalu stávají takovým základem. Webdesign studia základní on-page SEO zahrnují už skoro v každém projektu. Tím že už spousta webů má dobré on-page SEO, tak tím ztrácí na důležitosti v algoritmech robotů. V dnešní době je to spíš o off-page faktorech a ty hlavně získáte pomocí kvalitního obsahu. Nejcenější jsou přirozené odkazy a ty získáte z jiných webů přirozenou cestou. Získání relevantích a kvalitních in-bound links je v dnešní době nejdůležitejší faktor ovlivňující SEO.

Samozřejmě tím nechci říct, že on-page faktory nejsou výzamné, ale kvalitní obsah a počet relevantích backlinků je na prvním místě. Proč? Kvůli popularitě. Popularní stránky jsou ty na které spousta webů odkazuje, poněvadž nabízejí něco zajímavého. Čím více odkazů, tím více hlasů získá daný web a tím popularnějším je. Uživatelé hledající různé výrazy přece chtějí, aby byly výsledky co nejrelevantnější a nejkvalitnější. Proto je popularita stránek tak důležitá a je upřednostněná, například v Googlebot algoritmu.

Zpetne odkazy

Na SEO se člověk musí dívat z pohledu běžného „surfaře“. Obsah by měl být hlavně napsaný pro návštěvníky a ne pro vyhledávače. Uživatelé hledají, vyhledávači jen indexují a nabízí nejrelevantnější obsah pro uživalele. Hodně lidí zapomíná na fakt, že ten obsah čtou lidi a ne roboti.

Pro SEO profesionáli tohle není samozřejmě nic nového, ale jen jsem tím chtěl zdůraznit důležitost off-page faktorů pro ty, kteří si stále myslí, že jim stačí mít validní kód, dobře strukturované nadpisy anebo nechat svůj web analyzovat pomocí SEO nástrojů, které mi řeknou, že jsem dosáhl výsledku 100%. Pokud nabízíte dobrý obsah, s kterým přirozeně příjdou kvalitní odkazy, tak nějaká validita stránek je k zahození. Ty weby, které odkazy ještě nemají, tak samozřejmě on-page faktory je první a základní věc kterou musí udělat, aby se vůbec umístily ve výsledcích. V každém článku o SEO se tvrdí, že použití Flash vám zhorší SEO, samozřejmě s tím souhlasím, ALE to platí pouze pro ty stránky, které jsou teprve v začátcích. Když už pak má web slušný počet backlinků, tak nějaký Flash + JavaScript nic nezhorší. Dejte si vyhledat třeba výraz “SEO” na Google.com nebo Google.cz a uvidíte, že weby na předních pozicích mají i Flashové hlavičky nebo menu.

Obsah je král, o tom už jsem se zmínil několikrát, ale nikdy ne dost. Je to opravdu nejdůležitější faktor v SEO. Člověk nemusí optimalizaci vůbec rozumět, ale jeho web se stále umísťuje na předních pozicích a to se docílí jedině pomocí kvalitního a unikátního obsahu a také samozřejmě relevantních backlinků. Nicméně, není to jen o přirozených odkazech, člověk také musí provést nějakou tu registrace do katalogu, kterých už je ale bohužel hodně málo kvalitních kromě třeba DMOZu, Seznamu a pár dalších.

Přivítám i jiné názory, tak klidně zanechte komentář. Každý má určitě svůj úhel pohledu.

Komentáře (8)

Miroslav Komárek | May 7th, 2008 @ 19:19:

Hezký článek. Jen si dovolím nesouhlasit s tvrzením, že je validita kódu webové stránky důležitým on-page faktorem. Domnívám se, že validita není vyhledávacími roboty vůbec zohledněna. Mít validní web je spíše taková programátorská čest.

Miroslav Stibůrek | May 7th, 2008 @ 19:39:

Děkuji. Ono jak se to veme, protože do validního kódu zapadá i třeba alt tagy a když nejsou alt tagy, tak hned nejsou obrázky přístupné a přístupné weby získají větší skóre.
Když má kód na stránce výrazné chyby, tak už není “search-engine friendly”. Validita je samozřejmě zohledněna, sice málo, ale když webmaster napíše validní kód, tak se to robotovi lépe a rychleji čte.

Martin Šimko | May 19th, 2008 @ 17:18:

Validita je velmi zajímavá otázka… Často nad tím přemýšlím, zda má nějaký vliv na SEO nebo ne, ale odpověď stále nikde. Když jsem však nedávno četl článek na seo-expert.cz, tak tam píší o tom, že validita je důležitá pro crawlery. Cituji:
“Důležité je také udržovat HTML kód validní podle standardu W3C. Hrubé chyby HTML kódu mohou robotům znemožnit procházení vašeho webu. Validitu kódu si můžete ověřit validátorem W3C.”
http://blog.seo-expert.cz/10-klicovych-faktoru-pro-uspesne-seo

Martin Pospíšil | June 21st, 2008 @ 21:31:

Určitě je důležitá – nejde ale o označení výsledku testování validátorem, ale o princip stavby kódu. Pokud má být kód validní – nahrazeno českým ekvivalentem – platný, správný, vhodný, pak je nutné dbát i na správnou strukturu informací a ta je z hlediska SEO nezbytná.

Lukas | December 18th, 2008 @ 16:33:

Pekný článok ale v podstate mi nic nové nedal. A dovolím si nesúhlasiť s tvrdením že keď má web kvalitný obsah tak nepotrebuje SEO. Pociem to tak ze pokial nemá aspon uplne zaklady seo tak sa na jeho web v podstate nikto nedostane a tym padom ani na neho neodkazuje. Toť moj nazor

Miroslav Stibůrek | December 18th, 2008 @ 17:38:

Díky. Lukáši, ale co si pod “základy seo” představuješ? Samozřejmě, když web bude mít špatně napsaný kód, špatnou přístupnost, apod., tak bude mít lehčí nevýhodu. ALE, když vemu v potaz, že v dnešní době má tvorba webu už v sobě zaryté tyto základy, které už ani pomalu nezapadají pod “moderní SEO”.

Ano, věřím, že bez SEO lze dosáhnout dobrého výsledku. Jaktože se na něj nikdo nedostane? Pokud se třeba budeme bavit o komunitním webu, tak když budu psát unikátní a hodně zajímavý obsah, tak se mi může povést nějaký ten buzz a virální marketing plus word of mouth.

Jak by se na něj nemohli dostat, dostanou! A potom na něj i odkážou. Lidi/čtenáři nekoukají na to jestli má klíčové slovo hustotu 3% nebo 10%, stačí když se mu líbí a obsah je zajímavý. Vybuduje si návštěvnost přes linkbuilding a tím poroste i jeho popularita.

Pamatuj, díky dobrému a unikátnímu obsahu si lze vybudovat přirozené a relevantní odkazy, které jsou k nezaplacení. Tento faktor je stále jedním z nejdůležitejších.

Danny | February 12th, 2010 @ 14:26:

Dobrý článek. Musím s Miroslavem jedině souhlasit. O SEO se zajímám zhruba dva roky a za tu dobu se mi podařilo už taky nějaké zkušenosti nabrat.

Své stránky demaster jsem původně optimalizoval jen za pomoci on-page faktorů, ale nedosáhl jsem žádných zázračných výsledků. Díky stránkám seo-servis se mi podařilo vyladit drobné chyby v kódu a získat tak vysoké hodnocení webu 99/100. To ovšem nestačilo a ani vyhledávače to příliš nezajímalo.

Ikdyž si myslím, že obsah stránek je hodnotný, tak bez kvalitních zpětných odkazů je odsouzen do bažin internetu.

Buzz marketing je určitě úžasnej nástroj, ale bohužel se nedá použít na vše 🙁

Danny | February 12th, 2010 @ 14:32:

BTW, měl bych na vás Miroslave ještě dotaz. S kolegou se dlouho již přeme, zda záleží na velikosti a rozměrech flashe s hlediska SEO. Co si Vy o tom myslíte? Může ovlivnit hodnocení stránek rozměrný flash na hlavní straně?

Zanechte komentář




Pravdepodobne nemate nainstalovany flash player. Stahnete si ho a nainstalujte. Adobe Flash Player