Tento projekt již není aktivní. Obsah je ponechán z archivních důvodů.

Vliv brandingu a podvědomí o značce na pozice ve vyhledávačích

Řekněme, že máme dva stejné weby, co se týče popularity, kvality odkazů a tak dále, nicméně web A uživatelé vyhledávají pomocí navigačních dotazů (brandových dotazů) čtyřikrát více než svého rivala, web B. Otázka dnešní diskuze zní – bude web A odměněn lepší pozicí ve výsledcích Google? A vyplatí se investovat do brandingu?

Tuto otázku lze zodpovědět pouze spekulačním názorem, který Vám teď prozradím. Když se nad tím zamyslíme čistě teoreticky, zní přece logicky, aby Google posouval populárnější brandy na lepší pozice, jelikož tím se stávají důležitějšími pro uživatele. Pokud takto Google funguje, má to samozřejmě malý háček spočívající v tom, že někteří uživatelé preferují jeden brand a další zase jiný, tudíž Google nemůže uspokojit všechny uživatele svou relevancí.

Nicméně, pokud je Vaše značka populární a je často hledána ve výsledcích, a to více než Vaše konkurence, poskytuje Vám to celkově větší „SEO výhodu”. Za prvé si uvědomme počet zpětných odkazů, které budou přirozeně proudit na Váš web. Pokud lidé milují Vaši značku nebo společnost, budete odměněni spoustou zpětných odkazů, a ještě k tomu bude anchor text těchto baclinků ve většině případů obsahovat text relevantní Vašemu byznysu. Za druhé, pokud je Vaše značka natolik žádoucnější než jakákoliv jiná, lidé hledají klíčová slova Vaší značky více a vy se na ně ve výsledcích vyhledávání zobrazujete, znamená to pro Vás opět větší popularitu a vyšší návštěvnost.

Dalším příkladem je situace, kdy budou lidé hledat hlavní klíčová slova daného odvětví a Vy se budete umísťovat např. na 5. místě. Pokud máte silný branding, uživatelé na Vás kliknou radši než na konkurenci, jelikož Vás znají a mají Vás ve svém podvědomí. Samozřejmě toto bude impaktovat pozice, protože je nám známo, že Google zohledňuje CTR (Click Through Rate neboli míru prokliku) výsledků a sleduje pohyb návštěvníka. Pokud je Váš výsledek u uživatelů populárnější než ty před Vámi, Google by si toho měl všimnout a měl by Vás posunout výše. Zní to logicky, pokud je na daný dotaz web populární a lidé na něj klikají více než na ty před ním, měl by být více relevantní, a tím pádem umístěn výše ve vyhledávači. Mohli bychom i spekulovat o tom, jestli je toto správná metoda k dosažení lepší relevance, či nikoli.

Každopádně, pokud máte po ruce finanční prostředky na reklamu a brand building, neváhejte a jděte do toho. Spousta lidí ignoruje důležitost budování pozitivního podvědomí o značce a kolikrát zapomínají na tu extra hodnotu, kterou to přidává jejich online aktivitám. Jen se snažte, aby lokace a inzertní místa, popřípadě weby byly to pravé ořechové, respektive pro Vaši značku jak dělané (tématické). O mém názoru můžete samozřejmě spekulovat nebo se jej snažit zpochybnit, případně vyjádřit svůj souhlas. To vše můžete učinit pomocí zanechání komentářů.

Komentáře (6)

Jackos | April 26th, 2009 @ 18:46:

Myslím, že úvaha je to logická, nicméně těžko ověřitelná a vychází právě jen z logiky věci a z ní očekávaných závěrů. Pokud opravdu funguje Click Through Rate, pak je závěr zvýhodnění více proklikávaného cílového webu správný. Jestliže Click Through Rate nefunguje (zatím jsem zaznamenal pouze ohlasy na připravovanou technologii a nikoli experimantálně ověřený důkaz o jejím její skutečném nasazení), pak nemáme šanci experimentálně ověřit, “kudy si oheň najde cestu”. Nenapadá mne prakticky proveditelný způsob, jak připravit naprosto shodnou výchozí pozici dvou webů, z nichž jeden bude webem preferované značky a druhý webem no-name provozovatele. Z toho tedy vyplývá – jestliže je CTR skutečně již nasazenou technologií Google, pak je pravdou, co se píše v tomto článku. Jestliže se CTR zatím jen chystá, pak bude závěr autora platný v budoucnu. Každopádně je závěrem tak jako tak, že se skutečně vyplatí budovat image značky a webu.

Pavel | April 27th, 2009 @ 10:01:

Myslim, ze nemusime tolik spekulovat, protoze google presne na tuto otazku odpovedel prostrednictvim Matta Cuttse:
http://www.youtube.com/watch?v=LMfWPWUh5uU

Viz tez souvisejici clanek na seobook.com:
http://www.seobook.com/google-branding

Yuhů | April 29th, 2009 @ 02:55:

Nevěřím, že Google používá CTR tak, jak autor článku naznačuje. Zohledňování CTR je pro vyhledávače cesta do pekla, protože začne působit pozitivní zpětná vazba a je vymalováno. Lidi neklikají na odkazy podle toho, jak jsou odkazy kvalitní, ale podle toho, jak hezký mají snippet. Moc bych se divil, kdyby tohle Googláci nevěděli.

Pak taky nerozumím tomu začátku článku. Skoro mi to přijde jako překlep. Je to web A, který by měl být odměněn, ne? Ne web B.

Ať už to je nebo není správně, stejně jsem se nedočkal prozrazení názoru, nebo to neumím rozšifrovat. Jak to prosím podle této teorie je? Bude nějaký web odměněn a pokud ano, jaký?

Hýsek | April 30th, 2009 @ 20:33:

Také mě to hned trklo. Není A omylem zaměněno za B?

Miroslav Stibůrek | May 4th, 2009 @ 12:18:

Děkuji za upozornění, máte pravdu, došlo k záměně.

Jackos: je to tak, můj závěr stále platí, ikdyby CTR technologie nefungovala, tak stále se to vyplatí, jelikož poté ve výsledcích může být CTR větší u odkazu, který má vybudované větší podvědomí o značce u daného uživatele.

Pavel: o tomto článku vím, určitě pro čtenáře relevantní zdroj, Aaron Wall o tom píše z trochu jiného pohledu, ale určitě jako doplňující informace je to perfektní.

Yuhů: Tím jak jsou kvalitní, co přesně tím myslíte? Nemyslím si, že uživatele přitáhne pouze snippet. Máte to nějak experimentálně ověřené? Určitě snippet je důležitý, jelikož podle něj poznáme o přesně jakých informacích se tam píše. Nicméně, uživatel se podívá jak na titulek, snippet tak i url. Pokud tyto elementy jsou tučně označené, mají ihned větší váhu pro uživatele, navíc jak jsem se zmínil, popularita značky bude mít vliv na CTR. O té zpětné vazbě, toto pravda může být, ale takové informace přece Google zveřejňovat vůbec nemusí, jako přeci jiné vychytávky, které drží v tajnosti. Tím pádem pozitivní zpětná vazba se nemusí vůbec objevit. Jinak závěrem chci říct, že bude odměněn web A (toť můj názor).

Yuhů | May 4th, 2009 @ 16:38:

URL a titulek jsou pro mě z technického hlediska jenom součástí snippetu, protože se technologicky řeší stejně. Ovšem připouštím, že jsem se vyjádřil nepřesně. Ale jinak máme ověřené, že lidé klikají podle kvality “podoby” odkazu, nikoli podle kvality stránky, která se za odkazem skrývá.

Zpětná vazba nastává bez ohledu na to, jestli je nějaká technologie veřejná nebo ne. Tohle třeba dělal Lycos a dojel na to. Zohledňoval do řazení CTR. Zpětná vazba pak funguje následovně: jsi náhodou nahoře -> máš vysoké CTR -> dáme tě výš -> jsi nahoře. Nebo naopak jsi náhodou dole -> máš nízké CTR -> dáme tě dolu -> jsi dole. Tohle oboje je pozitivní zpětná vazba, kvůli které se klikání na výsledky ve fulltextu vůbec nedá použít pro úpravu řazení. Ta zpětná vazba totiž funguje, i když se CTR očistí od vlivu pozice. Pak prostě začnou vyhrávat odkazy, které ve výsledcích vypadají hezky, bez toho, aniž by to znamenalo cokoli jiného.

Zanechte komentář




Pravdepodobne nemate nainstalovany flash player. Stahnete si ho a nainstalujte. Adobe Flash Player