Začínáme optimalizovat pro Live Search

Tentokrát jsem se rozhodl oprášit některé SEO techniky, které je dobré mít v podvědomí, pokud optimalizujete pro vyhledávač Live Search od Microsoftu. K napsání tohoto článku mě přiměla tisková zpráva o spolupráci mezi Seznam.cz a Microsoft Live Search. Od léta začíná Seznam.cz využívat technologie Live Search pro vyhledávání v zahraničí. Proto si myslím, že by nebylo špatné začít se trochu soustředit a zajímat o SEO a Live.cz, o němž na českém internetu nenaleznete téměř nic. Pojďme trochu zabřednout do světa „profláklého” Microsoftu a prodiskutovat spojení tržního lídra společně s rádoby lídrem.

Na jaké faktory klade algoritmus Live.cz důraz?

Jistě víte, že předchůdce Live.cz bylo MSN. Nicméně, MSN Search využíval SERPs od LookSmart a Inktomi. Zhruba v roce 2004, až 6 let po vzniku Google.com Microsoft vytvořil svůj vlastní „vyhledávač” Live.com.

Algoritmus Live Search je opravdu třešnička na dortu. Microsoft stále vidí Google jako svého hlavního rivala a trochu na to doplácí. Jejich upravování algoritmů zatím nemá šťastné konce, nýbrž naopak snad nejirelevantnější výsledky ve světě vyhledávačů.

On-page – Klíčová slova v URL!

Optimalizace pro Live.cz není žádná věda a po pár minutách hledání zjistíte, že Live Search přikládá velkou váhu klíčovým slovům v doméně a v URL. No a pokud si myslíte, že se praSEO už nedá nikde využít, pak vězte, že Live.cz se Vám k tomu přímo nabízí. Ono stačí si zadat třeba výrazy jako počítače nebo kabely a hned poznáte, co mám na mysli.

Live Search většinou dává přednost stránkám s nízkou hustotou klíčových slov a mnohdy na předních pozicích spatřujete weby, které téměř postrádají nějaký obsah.

Off-page – PopRank

PopRank měří popularitu stránky, tudíž se jedná o „napodobeninu” PageRanku anebo S-Ranku. Avšak Poprank stále zanedbává kvalitu zpětných odkazů. Reciproční odkazy nebo nějaká agresivita linkbuildingu mi příjde, že je Microsoftu naprosto cizí. SERPs jsou zcela plné spamu.

Pokud se chcete rychle dostat vysoko do SERPs, tak Live Search spíše zohledňuje kvantitu, nikoli kvalitu. Nicméně to, co funguje na Live Search, Vás naprosto pohřbí u Google. A Seznam.cz? Ten je chudák tak zmatený, že pomalu nerozezná kvantitu od kvality.

BrowseRank – nechte pracovat surfaře

BrowseRank je opravdu jednou z věcí, které můžeme brát vážně jako zbraň proti PageRanku. Oproti Pageranku, který analyzuje zpětné odkazy, Microsoft relativně nedávno představil svůj nejnovější výzkum ve světě vyhledávání a tím je Browserank, který analyzuje uživatele – jak vyhledávají a kam klikají. Chování lidských uživatelů ovlivňuje výsledky vyhledávání; čím více návštěv a času stráví uživatelé na stránce, tím důležitější a lepší pozici získá.

Microsoft BrowseRankMicrosoft BrowseRank (Zdroj: Microsoft Research Centre)

Vynálezci BrowseRanku ve své publikaci nesoucí název BrowseRank: Letting Web Users Vote for Page Importance dokonce tvrdí, že experimentální výsledky jejich výzkumu potvrzují, že BrowseRank překonává výsledky PageRanku.

Dobře, není to špatný nápad, ale Google se přece jen také nespoléhá čistě na PageRank. Používá více jak 200 faktorů k seřazení výsledků.

Mimo jiné, Google sbírá informace o uživatelích, a to přes svůj vlastní prohlížeč Google Chrome. Že by to byl tah s účelem snížení nákladů na Google Raters? No, nenechme se unést a pojďme se teď trochu zaměřit na spolupráci Seznamu a Microsoftu.

Nová strategie? Nepřítel mého nepřítele je můj přítel!

Je to tak, jak uvedl Microsoft v tiskovce, jedná se o strategickou spolupráci. Seznam.cz začíná brát Google.cz zřejmě jako svého rovnocenného soupeře. Google postupně získává větší podíl českého trhu ve vyhledávání, takže tento krok se svým „přítelem” proti nepříteli asi patří mezi zatím ten nejdůležitější k udržení tržního podílu. A výhody pro Microsoft? Jednak branding, jednak možnost dostat se do podvědomí neznalých uživatelů Seznamu, a ukousnout si tedy trochu více z koláče. Uvidíme, jak se celá věc bude vyvíjet, a nechme se jen překvapit, co na nás vychrlí Live Search. Každopádně, zajímat se o optimalizaci pro Live.cz berte ode mne jako doporučení. Relevantní traffic nemusíte získávat pouze ze Seznamu nebo Googlu.

Jaký na to máte názor Vy? Domníváte se, že „běžní uživatelé” ani nepoznají nějakou změnu, takže dopad bude minimální? Anebo se původní anticipace splní – a vytěží z toho Seznam i Live?

Komentáře (11)

Morasino | February 28th, 2009 @ 20:30:

Se vším souhlasím, pěkný článek ;)

JH | February 28th, 2009 @ 23:20:

Velmi zajímavý článek. Osobně sázím na pravidlo 20/80. A tedy sázím hlavně na Google a Seznam…

Yuhů | March 1st, 2009 @ 03:31:

Informace o Live jsou zajímavé, ale ty údaje o Seznamu jsou trochu povrchní.

1) Seznam vždycky bral Google jako rovnocenného soupeře, ne že by s tím teď začínal. Zároveň je pro nás Google velmi dobrý partner. Je dobré si uvědomit, že nás s Googlem spíše spojují společné zájmy v prosazování PPC reklamy, než že by nás rozdělovala konkurenčnost.

2) S tím získáváním většího podílu ve vyhledávání pro Google je to spíš přání otcem myšlenky, řekl bych. Doporučuju se podívat třeba na graf
http://history.toplist.cz/stat/?a=history&type=4&lang=CZ
který je objektivnější než tiskovky z Navrcholu.cz. Zatímco Google podle Toplistu za poslední rok vyrostl o 3 %, Seznam vyrostl o 1 % (což je dost blízko statistické chyby). Jestli to tímhle tempem půjde dál, tak Google dotáhne Seznam za 15 let a to jenom možná. Jakkoli považuju výsledky Googlu za lepší, než které poskytujeme na Seznamu, a cítím vůči Googlu hluboký respekt, není důvod házet flintu do žita.

Hlavním důvodem, proč Seznam chce spolupracovat s Microsoftem, je fakt, že Microsoft je v jednání neobyčejně pružný. Dovolí nám to vyzkoušet věci, které by Google se svým obchodně konzervativním přístupem zkoušet nechtěl, nebo by u něj byly moc nákladné.

Ještě ke konceptu BrowseRanku. Celá tahle legrace se zakládá na předpokladu, že vyhledávač má nějaký spyware, který sleduje aktivitu uživatelů. Bez toho se to nedá použít. Nevím, jestli Live něco takového má, ale i kdyby měl, bude z toho málo dat, které nebudou stačit na kvalitní výpočty. Co vyhledávač k dispozici má, jsou údaje o klikání na výsledky vyhledávání. Jenomže tam je velmi těžké rozlišit, proč nastalo druhé kliknutí. První myšlenka říká, že druhé kliknutí nastalo kvůli tomu, že uživatel není spokojen s kliknutím na první výsledek. Jenomže ve skutečnosti to může znamenat, že pouze otevřel další okno nebo tab a stahuje více výsledků najednou. Takže z klikání se toho o aktivitě uživatelů moc vytáhnout nedá, natož počítat ranky. Samozřejmě že jsme to taky zkoušeli, ale nic z toho nebylo.

V tom PDFku se mi líbí kapitola o rozpoznávání spamu, nad tím by se dalo popřemýšlet, protože by to mohlo fungovat, i kdyby se to zúžilo jenom pro klikání na výsledky.

Miroslav Stibůrek | March 1st, 2009 @ 20:48:

Yuhů:
1. Ono jak se to veme, Seznam může brát Google jako rovnocenného soupeře pouze v počtu uživatelů jako takového. Ve fulltextovém vyhledávání a technologiích bohužel ne. V Čechách je situace trochu unikátní; musíme si uvědomit, že uživatelé Google a Seznamu mají rozdílné cíle. Podle mých statistik, Google spíše využívají lidé, kteří chtějí nalézt technické, nebo trochu specifičtější informace. Na druhou stranu u Seznamu, lidé spíše hledají komerční weby, na co je Seznam opravdu dobrý.

2. Ohledně té PPC reklamy; Microsoft má svůj PPC systém AdCenter, ale zatím není aktivní v ČR. Momentálně se zobrazují výsledky AdWords, tak se chci zeptat, po záhájení spolupráce s Microsoftem budete využívat Sklik pro zobrazení reklamy, nebo bude AdCenter lokalizován do českého jazyka?

3. Ty statistiky jsou zajímavé, ale jak říkáte, je to hodně blízko statistické chybě, takže nemůžeme dělat vůbec žádný závěr. Navíc já si osobně myslím, že Google nikdy Seznam nedotáhne, ale spíše příjde další konkurent na trh, který s celou situací zamíchá.

4. Jinak kdo tedy komu nabídnul spolupráci? Chtěli jste přejít sami na Live.cz, nebo Vám nabídli nějaké podmínky, které se Vám zdáli lepší než u Google (např. zmíněná pružnost)?

5. Co se týče BrowseRanku, tak to co tvrdíte by se dalo přece ošetřit, a to tak, že by se měřil čas mezi jednotlivými kliky. Tudíž, když uživatel klikne na první výsledek a zárověn si nechá otevřít další dva do nového okna, tak toto přece lze změřit. Pokud prodleva mezi klikáním bude například pouze 3 sekundy, tak je evidentní, že se jedná o uživatele, který rozklikává více výsledků. BrowseRank by tohoto uživatele mohl mít kategorizovanýho a sledovat čas ztrávený na jednotlivém výsledku, který rozkline. Toto by šlo dále pak také využít.

6. Určitě je rozpoznávání spamu pomocí BrowseRank zajímavá záležitost, jejich výsledky opravdu nasvědčují, že je v tom lepší než PageRank nebo TrustRank. No každopádně Microsoft na to má prostředky, aby něco takového dotáhnul do konce, takže jsem zvědavý co s tím provedou.

Pachollini | March 1st, 2009 @ 22:37:

Yuhů, ten spyware sice nemá Live.com, ale má ho Microsoft ;-)

VfB | March 2nd, 2009 @ 07:11:

TV Nova začala nedávno brát CNN jako rovnocenného soupeře :)

IMHO používání Google je spíše odvislé od “počítačové” gramotnosti než od toho, co kdo hledá, Seznam používají spíše pouze BFU

VfB | March 2nd, 2009 @ 07:12:

za ten obrázkový smajlík se omlouvám, RS mi jej převedl z normálního, sám bych takovou prasárnu neudělal

Yuhů | March 2nd, 2009 @ 10:36:

Rychlá reakce na Miroslava Stibůrka:

2. nevím nic o lokalizaci AdCenter

5. jestli si chcete někdo nad těmi klikacími daty udělat výzkum, tak proč ne. Mně z toho nic kloudného nevylezlo, ale třeba jsem málo zkoumal.

6. neznám výsledky BrowseRanku a to PDFko mě nepřesvědčilo. Jedna věc je spočítat, kde uživatelé tráví víc času (což IMHO dělá BrowseRank), jiná věc je uvažovat, jestli to něco vypovítá o vhodnosti stránek jako výsledků vyvhledávání. Můj názor je, že ne. Ale data to jsou a určitě je to asi lepší než nic.

Ondřej Baar | March 2nd, 2009 @ 19:32:

Shodou okolnosti jsem dnes napsal clanek na toto tema na muj blog, ale trochu z jineho konce. Prekvapilo me, kdyz jsem objevil tento…

Kazdopadne Yuhů.

5. rad bych si tu statistiku prosel. A vic se pobavil na toto tema viz mail.

6. Onen browser rank je podle me jedna z nejdulezitejsich veci co by mel fulltext mit, protoze jak jinak zjistit poradne relevanci vysledku? mel by to byt pomyslny jazycek vah, ktery dava v SERpu jasne vedet kterou stranku uzivatele chteji a kteri ne. V souvislosti s prumernym hledanim, by se navic nedalo podobnou statistikou manipulovat.

Pavel | April 11th, 2010 @ 18:32:

Pěkný článek, zajímavé, ale ta povrchnost k seznamu.cz není si myslím vůbec fér. Kritizovat něčí práci, Když se to někomu nelíbí,at to nepoužívá…Hlavně když to něškodí.


Pingbacks

  1. Miroslav me předběhl :o) článkem Začínáme optimalizovat pro Live Search » BO, weblog z iPhone 3G a z Firefoxu

Zanechte komentář




Pravdepodobne nemate nainstalovany flash player. Stahnete si ho a nainstalujte. Adobe Flash Player